Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
#400819
Jag får skumma stopp med min 855GLT -93, plötsligt så stannar motorn helt utan förvarning.
Man drar på nyckeln samtidigt som man rullar vidare för att finna en plats att stanna på men den vill inte alls tända till, inte heller ifall man släpper upp kopplingen så man rullar igång den.
Så man rullar till kanten och stannar, därefter så drar man på starten igen för att upptäcka att motorn startar bums och går därefter som en klocka och det är bara att fortsätta sin färd.
Detta har hänt mig 2-3 gånger nu med ett par månaders mellanrum.

Vad kan vara fel och förslag på åtgärd?
Vill ju inte gärna att det ska bli värre och man till slut tvingas bärga bilen från platsen...
av Berttung
#401054
Jag hakar gärna på denna fråga - jag har samma fel på 855GLT -95, och jag har haft felet i över ett år. Bilen kan gå perfekt i veckor, men så kan den (som just idag) stanna tre gånger inom mindre än 10 minuter. Jag har lärt mig att det bara är att styra åt sidan, slå på varningsblinkern och vänta ca en minut, sen går det att starta och köra vidare. - Jag har inte lyckats hitta någon logik i NÄR felet uppträder, det kan hända i full fart och när man skall starta efter stopp vid rödljus. Det är bara EN situation där risken är större än vanligt och det är när man har stängt av motorn för att tanka. När man vill starta igen, är det nog 25% chans att det inte går. För att undvika att köande bilister blir ilskna, kan man då behöva dra undan bilen med hjälp av startmotorn.
Förra hösten hade jag bilen inne på en verkstad (ej VOLVO-) som körde ett testprogram på sin dator, men inget fel gav utslag.
av *pettson*
#401201
Sprucket bränslerelä ger inga utslag i en testdator. Reläet fungerar helt normalt i sin funktion. Det är bara så att det leder inte igenom nåt.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#401261
Jag har nu lött om bränslerelät, det såg ut precis som på bilderna och precis som på alla tidigare reläer från volvo, dvs kallödningar osv som ger glappkontakt. Har lött om många relän på både 240 och 740, men trodde faktiskt i min enfald att det blivit bättre med åren så detta är inget jag kollat tidigare på 850...
Svårt att avgöra om det blivit nån skillnad, bara att hoppas att det fortsätter att fungera som det ska åtminstone.
av Berttung
#401799
Jag är inte mekaniskt begåvad och skulle aldrig ge mig på att försöka löda om ett relä. Är det dyrt att byta relä? Och kan man vara säker på att det är just detta relä som krånglar?

Trådens rubrik är vad man har gjort f&[…]

Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]