Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lelleprinter
Har en Volvo 855 94 SE som har gått 18000 mil.
Den läcker inte olja men har hög oljeförbrukning ca 4 liter/1000 mil
Har haft en 245 med B230A motor som jag körde 36000 mil med och den drog knappt 0.5 liter/ 1000 mil när jag ställde bort den.

Vevhusventilationen är rengjord och ser inget oljeläckage, viss antydan ibland till blårök vi kallstart. Min fråga är om man kan byta ventiltätningar utan att lyfta på topplocket?

/Lelleprinter
av *pettson*
Lelleprinter skrev:Har en Volvo 855 94 SE som har gått 18000 mil.
Den läcker inte olja men har hög oljeförbrukning ca 4 liter/1000 mil
Har haft en 245 med B230A motor som jag körde 36000 mil med och den drog knappt 0.5 liter/ 1000 mil när jag ställde bort den.

Vevhusventilationen är rengjord och ser inget oljeläckage, viss antydan ibland till blårök vi kallstart. Min fråga är om man kan byta ventiltätningar utan att lyfta på topplocket?

/Lelleprinter
svaret är att det går men volvo har inget verktyg till detta..du får tillverka dej ett..
Om du kikar på verktyget som är till samma jobb på en 960 med sexan i så modifierar man utsticket på verktyget då det annars tar i torpedväggen.... då går det galant.
Dock är inte detta problemet på volvo i så stor grad..
det största problemet är inte topplocken enligt motorrenoverarna..
dom anser att oljeskrapringarna är dom som tagit slit..samt kolvringarna då..
Då kolvarna i en 850 sväller betydligt mera än i en 240 så missar också oljeringarna betydligt mera då bilen är kall än när den blivit varm. detta då eftersom spänsten börjat gå ur och dom slitits..
Samma problem är det egentligen som gör att en modern bil kan bli kompressionslös... ringarna spänner inte så hårt mot väggarna och kolven är något mindre då det är en lågfriktionsmotor... när såg du senast att en gammal 240 var komplös när du skulle starta kall... för att sen återfå kompet då den var varmare?..såna problem fanns inte med den konstruktionen.
av Lelleprinter
Då förstår jag varför den drog betydligt mindre när jag var på semester i somras och hade långa körpass.

För att forsätta tråden har någon en bild på detta verktyg som är till 960 eftersom jag inte vet hur den ser ut?

/Lelleprinter

Här är ju justerbara IPD toe-rods.. :-)[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]