Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hasse79
Hej, jag har en Volvo v70 års 00 och bilen har rullat 17000mil.
Senaste månaderna har den börjat läcka olja, på besiktningen och när jag tog den till verkstan så kunde dem inte hitta något.
Dem sa att den var snus torr....
Är det någon som vet vart oljan tar vägen. På två månader har jag fyllt på en liter olja. Stora servicen gjordes 15000mil.
Hoppas någon där ute kan hjälpa mig.
Tack
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Rent rimligtvis så är det ju tvärr som så att om den inte läker olja så drar den olja. Men å andra sidan så drar dessa motorer en held el olja även om dem är i bra skick i övrigt. Hur långt hade du kört under dem 2 månaderna den drog en liter olja?

Man får ju börja med att kolla så att den inte läcker någonstans, sen får man ju kolla vevhusventilationen.
av Hasse79
Marlboroman skrev:Rent rimligtvis så är det ju tvärr som så att om den inte läker olja så drar den olja. Men å andra sidan så drar dessa motorer en held el olja även om dem är i bra skick i övrigt. Hur långt hade du kört under dem 2 månaderna den drog en liter olja?

Man får ju börja med att kolla så att den inte läcker någonstans, sen får man ju kolla vevhusventilationen.

300-400 Kan det vara rimligt?
av *pettson*
en fingervisning är att bilen tillåts dra 1 liter olja på 100 mil innan den kunde reklameras ens som ny. Man använder den riktlinjen för att berätta när en bil behöver renoveras eller ses över på annat sätt med.
av Hasse79
Nej, jag kör inte så hårt med bilen. Men det är klart att man gasar på någon gång då och då. :D
av PDK
Hur kommer det sig att vissa drar olja o vissa inte? Som när jag byter olja i min bil var 800:e mil så märker jag inte av att den dragit något?

Brukar hälla i en 5 liter och ut kommer fem liter?
av *pettson*
PDK skrev:Hur kommer det sig att vissa drar olja o vissa inte? Som när jag byter olja i min bil var 800:e mil så märker jag inte av att den dragit något?

Brukar hälla i en 5 liter och ut kommer fem liter?
Alla bilar drar olja. Det är en total missuppfattning att den inte drar olja. Däremot får du säkert ev ut samma MÄNGD vid ett byte som du säger. Det är därför man väger olja när man gör mätningar. Viktskillnaden berättar om det dragit olja eller inte. Den uppdruckna oljemängden (låt säga 2dl) kan lätt ersättas av lite fukt och lite olika slaggprodukter så blir man lurad att den inte dragit nåt när man mäter volym i ett kärl.
Men till frågan varför en del dricker olja eller inte. Allt har med massor med saker att göra
Bland annat dessa
1/ Toleranser
2/ tätningar
3/ körsätt
4/ oljesort

Vi börjar med att ju tajtare cylindrarna är mot sin ursprungliga borrning. Ju mindre kan missas av oljeskrapringarna, ju mindre går det åt. Det påverkar om vi har kolvkylning eller inte dessutom (mera oljefilm att skrapa av på cylinderväggarna, det är en annan typ av oljeskrapringar som kan missa lite mera).
Sen pratar vi om tätningar i toppen. Hur mår dom? Täta och fina? Hur mår styrningarna till ventilarna? Kan ventilerna röra sej det minsta i lite för stort spel så kan tätningen tyvärr inte täta som den ska och vips går det åt olja.
Har vi turbo talar vi om hur vi gasar. Förbränningstempen är såpass hög i en sån att den lilla oljefilmen som finns på cylinderväggarna förbränns.
Sen har vi vilken oljesort vi använder. Inte för att den smörjer såpass olika, utan för att den helt enkelt förångas vid olika temperaturer.
Ja det är några faktorer...
av Hasse79
Så i mitt fall, vad är det som gör att min bil drar olja?
Är det normalt att den drar olja? eller måste jag lämna in bilen på felsökning?

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]