Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av olindh
Jag köpte biltemas titanium universallambdasond med hopp om att den skulle fungera till min 850 10v med siemens fenix styrsystem. Till min stora besvikelse märkte jag att min bil inte alls gillade denna lambdasonden. :cry:

Jag läste om någon här på forumet som hade använt denna lambdasonden till sin v70 med lyckat resultat. Kan någon bekräfta att denna lambdasond fungerar till s/v70 10v? Jag tänkte nämligen försöka sälja den vidare. Kanske någon vet någon annan bil den passar till?

Mvh
Den är tillverkad av spanska FAE. Ett ganska välkänt företag som håller hög kvalitet på sina produkter så det är inte direkt något kinaskräp. Jag tror nog att den håller länge bara bilens styrsystem är kompatibel med den.

Jag tänkte jag skulle vara smart och spara lite pengar men det blev tyvärr inte som jag ville att det skulle bli. :roll:
Jag kör med universal titaniumsond från Biltema. Har funkat perfekt i 2000 mil och nästan ett år! Jag har B5252 med Fenix i min bil. Jag långpendlade vid tiden för bytet och jag bytte pga väldigt ojämn bränsleförbrukning, inte för att jag hade några felkoder eller konstiga symptom. Efter bytet har jag lägre och framförallt jämn förbrukning. Snittar lätt under 0,75 på längre sträckor.
Volvos90 skrev:Det är ofta problem med pirat lamdasonder om dom fungerar så håller dom inte länge,och man får ju skarva kabelen,det behöver man inte med orginal. Men orginal är väldigt dyr.
Att skarva kabeln på dessa sonder är inget problem, då sonden tar referensluft nere vid kroppen, inte via kabeln som på vissa andra typer. Jag fick t.o.m. riktiga skarvhylsor med smältlim med i förpackningen.
olindh skrev:Tack redlös för svaret. Då ska jag försöka sälja den för några hundra.
Jag förstår inte riktigt? Du köper en sond på Biltema som uppenbart ska vara rätt till din bil och sen funkar det inte? Då måste det ju vara fel på sonden. Vad blev fel med den nya sonden? Får du några felkoder?
Bilen började rycka och tappa kraft. Inga felkoder. Jag misstänker att det har med förvärmningen att göra, troligtvis blev den för varm och började ge konstiga värden. Den gick bra första 5 minuterna man körde sen började den gå illa, därför misstänker jag det.

Anledningen att den fungerar på v70 kan vara att lambdasonden har ett annat läge så den inte blir lika varm eller så är styrsystemet mer utvecklat så att den klarar av att hantera olika varianter av förvärmning.
olindh skrev:Anledningen att den fungerar på v70 kan vara att lambdasonden har ett annat läge så den inte blir lika varm eller så är styrsystemet mer utvecklat så att den klarar av att hantera olika varianter av förvärmning.
Nja, det ska väl vara Fenix 5.2 i samtliga B5252. Avvakta och se om *pettsson* kanske skriver ett inlägg här. Han verkar ha full koll på lambdasonder och insprutningssytem!
av *pettson*
Sonden som säljs på biltema med flera ställen till Fenix systemet på iallafall 850 serien fungerar inte som tänkt. Sonderna som säljs ska vara anpassade till 5v systemet som används av Fenix men reglerar inte alls som tänkt. Dom verkar däremot fungera på just en del 70 series, men det är samma system och variant i dessa. Vad det är som gör att lambdorna inte fungerar är mej en gåta. Samma har jag råkat ut för till diverse LH och Motronic system. Där du kan köpa 10 lamdor från 10 olika ställen och 2 eller 3 fungerar utmärkt. När du nästa gång köper från dessa 2-3 ställen så fungerar INGEN sond alls? Jag pratar nu om sonder som inte är skarvade utan sålts med orginalkontakt. Inte ens om jag köper 10 bosch sonder i samma butik så kan jag räkna med att alla blir accepterade av ett och samma styrdon.
Har dock ställt en massa frågor skriftligen som jag skickat via mina kanaler till olika tillverkare. För nånting är väldigt konstigt.

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det[…]