Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wimso
Var in och ombesiktade bilen härom dagen pga glappa länkarmbussningar, glad i hågen stolt efter att ha varit duktig och bytt länkarmar hemma i garaget så blir jag förvånad när besiktningsmannen öppnar huven och lyser med en ficklampa ner vid insuget och påpekar att en slang till oljeavskiljaren gått av.
- Jag kände det direkt vevhusgaser rätt in i kupén, inte alls bra. Nu slapp jag en två på det men det lär ju fixas, jag har ju känt att det luktar men har trott att det kommer ifrån avgassystemet då en skarv mellan katalysator och ljuddämparn läcker lite, jag frågade besiktningsmannen hur man byter slangen och påpekade att man lär bort med insug, men han påstod att det går att byta slangen ändå liksom Bilia som säger samma sak.

Vart en hel historia det där men själva frågan är om det är möjligt att byta slangen utan att riva insuget, allså den som går mellan flamfällan och oljeavskiljaren och i såfall hur?, ser ju onekligen väldigt lurigt ut, jag har sett flera utförliga beskrivningar på hur man gör rent vevhusventilationen och ska väl göra det inom en inte allt för avlägsen tid men just nu vill jag bara ha en kupé fri från vevhusgaser.
Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]

Det är ecm och cem som tappat synkroniseringe[…]