Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Gillar att tränga mig in i andras trådar, jag har hällt i biltemas halvsyntet i min 850 glt, tänkte att det duger bra till min turbo-lösa bil? Tänkte jag fel..? Tacksam för både synpunkter och fakta!
av rd350
Kolla alla trådar som finns om igensatt vevhusventilation......Ingen "vitmotor" ska ha halvsyntet mer än möjligen dom som endast går långtur och alltid är genomvarma.
av *pettson*
Det viktigaste mot sludge är inte oljesorten. Det viktigaste mod sludge är att bilen får gå VARM. Går den inte varm spelar det ingen som helst roll vilken oljetyp eller oljesort man hällt i. Sludgen kommer ändå.
En halvsyntet är betydligt bättre för en vitmotor än en mineral. En helsyntet är bättre än en halvsyntet.. Lägsta kravet går vid halvsyntet. Och det används också på just icketurbo bilar. Men även där skiljer iallafall jag på dom.
Har man en 10v som inte är speciellt hårt belastad så använder jag en halvsyntet, motorn är inte speciellt racevillig så det blir utmärkt. En GLT använder jag en helsyntet till då den förmodligen körs på ett annat sätt..
En turbo används alltid en helsyntet till.
Användarvisningsbild
av taxi
Då känns det ju lite bättre i alla fall, jag gubbkör, oftast lite längre sträckor både landsväg och motorväg.

Kul också att glt markeras som felstavat, har inte sett det förut :D
Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&o[…]

Nice, det där har jag tänkt att gör[…]

V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]