Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har man försökt komma till underfund med detta problem då det väsnas lite, pinsamt att åka iväg ute på stan.
Folk tittar som bilen rasar när som helst!!!!

Detta vid acceleration eller belastning då ljudet uppstår. Men då kom jag på en grej när jag var o körde.

Just innan jag kommer till varvtalet 1500-1800 under belastning/acc, så när drar jag i växelspaken eller skjuter den längre in i växlarna så att säga, då slutar ljudet????

Är det fortfarande synkringarna som spökar eller vad är detta?
Sidhabo: Det är bara ettan och tvåan...

Taxen47: Övre motorfästet är färskt...

Pettsson: synkringsrassel, inget man kan avhjälpa på något sätt? Tänkte på om man för växelspaken framåt eller bakåt just då när det uppstår så slutar det?

Nu efter vinter har det blivit värre, kanske lådan ger sig snart då?
av *pettson*
Den typen av oljud betyder inte att lådan lämnar in. Det är ett skönhetsfel. Tyvärr finns ingen enkel åtgärd. Det som utförts av volvo är: Dubbelmassesvänghjul för att inte få med vevaxelns vibrationer ut till lådan. Utrampningslagret och slavcylinder byts mot intern slav/urtramplager då det lagret inte kan röra sej och väsnas som ett vanligt har möjlighet att göra. Men inte ens dom åtgärderna är en garanti.
jag förstår inte.
då får altså fram ljudet varje gång du når 15-1800 rpm under belastning. Men det förekommer inget ljud om du tvingar växelspaken "i läge" alltså inte växlar.

låte mer som om växelvajrarna åstakommer ljudet???

om du inte nämt det där med växelspaken & att ljudet är aningen dovt, så hade jag gissat på frihjulet i generatorn
Pettsson: Det låter som en dyr procedyr det du nämnde, kanske lika bra o leva med det i några år till. Bilen har inte rullat mer än 15500mil. Men hur är det på nyare S70? Samma fel? Eller åtgärdade? Har tänkt o byta upp mig eventuellt.

Carman: Har jag växel i och kör iväg, då uppstår ljudet. Men innan jag kör iväg så tvingar jag växeln i och kör iväg, vips inget väsen alls. Har inga missljud alls under huven förutom det, har haft tratt o slang till min hjälp där.
Hade bilen upphissad och kunde lokalisera ljudet då. Låter som om det kommer från framkant på växellådan, framför växelväljarna.
miss av mig, det jag skrev om finns inte på din bil. om det nu är en 96:a du har (du var ju inte så tydlig i vilken bil/motor det gälde)

Verkar gå inaktivera ventilen via "O[…]

Jag tittade på min XC70 D5 AWD när den […]

Stefans 968

Passade även på att montera dämpar[…]

Bagagelucka stänger hårt

Det ni beskriver stämmer bättre öve[…]