Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knaz
Har haft startproblem med bilen, har dragit en ny slang mellan insug och flamfällan och sen startar bilen varje gång.
Dock verkar det som den inte går i varv som den ska när jag släpper gasen. Tex. ligger i 50 km/t släpper gasen och då ligger den kvar i 50. Står jag parkerad och trampar på gasen och släpper så går den ner som den ska ( kanske något långsamt, stannar till vid 1200 nån sekund, innan den går ner).

Nån som har något tips hur jag går vidare?

Har mätt temperaturgivaren , 7 plusgrader = 4200 Ohm , 3700 Ohm efter en stund på tomgång
så den verkar ju fungera..

S70-98 B5252 S Fenix system /Automat
av Johols06
Nu gissar jag bara men...:
Prova att koppla från batteriet en timme så att ECU:n tappar minnet (tror det räcker med en timme). Det skulle kunna vara som så att datorn har anpassat sig efter de förhållanden som fanns innan du bytte slangen och därmed skickar på lite för mycket bränsle.
av Knaz
Mmm, jag får prova det. Funderarde åxo på om det kan vara tomgångsventilen som kärvar. Men den är väl inte ens aktiv förrän den gått ner i varv?
Användarvisningsbild
av Phantom
Är det inte så att tomgångsmotorn går in vid 1200 rpm...
Det skadar ju inte att rengöra och smörja den om det inte är gjort någon gång.
Men nolla även adaptionen som nämnts. Vissa delar behöver kortare tid frånkopplad och vissa kräver flera timmar. Så mitt råd är att lyfta batteripolen över natten och se om det blir bättre. Sen krävs en viss "inkörning" för att bilen ska lära sig de nya värdena.
av Knaz
Jag blir tokig (S) har kopplat bort batteriet, rengjort tomgångsmotorn, bytt alla gummimuffar till vacumslangar/rör. Till och med bytt slangen till insuget så att arean ska stämma då (mellan insug-flamfälla), den blev lite snällare på tomgång. Men, nu har felet blivit detta: kör i typ 70-80, släpper gasen och varvet går ner till 1200 för att direkt sticka upp till 1500 och väldigt lååångsamt gå ner. Ingen onormal bränsleförbrukning. Har sprutat med startgas och inga hittade läckor. :( Hur kan jag gå vidare (HMM)
av Knaz
Kan tillägga att gasar jag upp den utan belastning beter den sig helt nomalt, sjunker ner och lägger sig på 850-900v och ligger stadigt...
av *pettson*
Möjligen kan du låna en tomgångsmotor så att du får kontrollera om det ändå är din som bråkar. Tomgångsmotorn är ALLTID aktiv i övrigt.
av Knaz
Har provat med en annan begagnad som jag fick låna. Men problemet blev bara värre. Lade sig runt 2000v, sen började tomgången åka jojjo upp och ner när den försökte reglera. Alltså typ 1200 - 2000 varv... Det jag kommer att tänka på är ett för kraftigt undertryck över tomgångsmotorn, men vad skulle kunna ge det :roll: ? Eller har ni något annat förslag?
Användarvisningsbild
av EdOr
Kolla så att inte vakuumslagen (vit) mellan ett relä i fronten och insuget är trasigt! Fick byta en av infästningarna på den då mitt varvtal låste sig och motorn motorbromsade inte. Du kan kolla vakuumslangen genom att "jucka" på den med motorn på tomgång. Om varvtalet ändras --> byt gummiinfästningar!
Lycka till!
av Knaz
Dom dåliga gummimuffarna har jag bytt på motorn,har även kollat spjället att det sitter fast. Efter att ha bytt tilbaka till gamla tomgångsmotorn så är den lugn på tomgång, men när jag är ute och kör hakar den upp sig på 1500v och vill inte gå ner förrän jag bromsar ner den. Vid varierad körning uppför den sig som den skall. Det är bara när jag har legat i jämn fart en stund som den e konstig..mysko :|

Trådens rubrik är vad man har gjort f&[…]

Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]