Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Braxen75
Men jag har en fråga som jag skulle vilja ha svar på.
Jag har hittat ett gäng fälgar med däck på blocket som jag tyckte var prisvärt, satans dyrt med nya däck och han ville bara bli av med dom...
Men min kärra har ju däckdimension 195/60R 15 och doma dära andra är ju ett par turbo fälgar som har bredden 205 och 16 tum...
Passar det ihop eller måste man fixa och trixa massor?
Lovar att jag ska lära mej mera om min pärla ^^
Tack på förhand
Användarvisningsbild
av CarMan
om du nu har en 850 & de fälgas du tänker köpa är gjorda för en 850, då kommer dom att passa rag av, oavsett om killen haft en turbo eller ej.
Sen måste däcken har samma omkrets som de du har idag
av Braxen75
Ja men då så....
Men omkretsen? är det bara att måtta lite eller finns det siffror på sånt med?
Jo det är min första bil och jag har åkt buss hela mitt liv ^^
Användarvisningsbild
av CarMan
har det inte i huver, men tror att 205/55 16 är det du ska ha, eller om det är 50 prfil (lär finnas mängder med folk här som har dimensionerna i huvet
Användarvisningsbild
av oktan
Braxen75 skrev:195/60R 15 är det på min nu.
195= bredden
60= vadå?
15= omkretsen?
Läs och lär min vän.

Däck har olika dimensioner. Man behöver veta vilken dimension ens däck ska ha om de ska passa till bilen. Annars kan man ta reda på vilken däckdimension som passar genom att titta på registreringsbeviset för bilen. Där står det vilken däckdimension som bilen är registrerad med. I vissa fall står även olika alternativa dimensioner som kan passa. De står då under övriga uppgifter i beviset.

Finns det inga sådana uppgifter och man är intresserad av att byta dimension på sina däck så kan man kontakta någon märkesrepresentant för vidare information. Om det inte finns några alternativa dimensioner så har man som fordonsägare rätt att under eget ansvar byta fälgar och däck till en ny dimension under förutsättningen att de uppfyller kraven på belastnings- och hastighetskapacitet, är typgodkända och är av samma typ.

Man kan även själv ganska enkelt undersöka vilken däckdimension de däck som redan sitter på bilen har. Däcken är märkta med sin dimension och det brukar stå på däckens sida.

Det kan exempelvis stå följande: 180/60 R18 90H. Det betyder då:
180 = Däckets bredd i milimeter
60 = Tvärsnittets höjd i förhållande till dess bredd.
R = Radialdäck.
18 = Fälgens diameter i tum.
90 = den maximala belastningen i kilogram på just det hjulet
H = Hastighetskod.

Däckbeskrivning

Hjulets höjd
Hjulets höjd är fälgens storlek plus dubbla däckprofilen. Se exempel nedan.

Ta tex ett 215/45 17" däck.
(17*25.4)+(2*(215*0.45)) = en höjd på 625 mm.

Rullomkrets
Rullomkretsen är den hjulet rullar på ett varv. När du byter däck/fälg får rullomkretsen inte förändras mer än ±5% jämfört med rullomkretsen på hjulen som bilen är typgodkänd för.

Rullomkretsen påverkas av däckets profil, bredd och storlek. För att räkna ut rullomkretsen ska hjulets diameter multipliceras med oi. Se exempel nedan.

Ta tex ett 215/45 17" däck.
Som vi räknade ut ovan är däckhöjden 625 mm, multiplicerar man höjden med pi (3.141592) blir rullomkretsen 1 963 mm.

Däckets profil
Däckets profil anges i procent av däckets bredd. Två olika däck kan ha olika profilhöjd även om de har samma procentuella profil. Profilens höjd räknas ut genom att multiplicera däckets bredd med profilen i procent.
Användarvisningsbild
av Nexus
205 50 16 är det orginal vad jag vet.
Sen tycker jag du har rätt skämmas för rubriken är inte den bästa och säger inget om vad tråden om :wink:
av oldtimersmc
Och för övrigt om man skall köpa däck så ver jag en billig nätlevernatör som jag köpt däck av i många år http://www.autothek.com bara deras översättningsprogram är värt allt ... ex vi "säljer tröttafälgar till oslagbar nackdel" men billiga värsting däck det har de kan jag lova
Användarvisningsbild
av Carina
En dum onödig sak kanske..... du har inte "oturen" att ha 4 bults?
Det märkte nämlign jag när jag köpte min första 850...... satna var jobbigt det blev att hitta begagnade snygga fälgar..
Men vi får förutsätta att du har 5 bult....
Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]