Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DrBoo
Är det rimligt att byta termostat på uppfarten eller riskerar det att bli så mycket spill så det är bättre att göra det i bilyften på GDS-hallen på macken?
av rd350
Du har avtappning på kylaren, släpp ut nån liter där så slipper du spilla!
av DrBoo
Någon liter blir ju lätt att fånga upp, då blir det uppfarten och lite sparade slantar således. Tack.
av sm1nvx
Se till att Du har rätt Torx, T-40, då skruvarna kan sitta rättså hårt. Jag försökte att knacka till på skruvskallen för att den skulle lossna lättare, blev akutfärd till Volvo för att inhandla nytt termostathus
då det sprack direkt... 700:- inte kul. Köpte rätt Torx samtidigt...
Dagge
av Uninium
Jag har aldrig tömt ur något när jag bytt termostat på dom volvon jag haft.
Den har ju högsta positionen också.2-3dl som max har det vart för mig.
av DrBoo
Tömde för säkerhets skull ut en liter. (Är inte påfyllningsbehållaren högsta punkten). Kamremsskölden behövde lossas mend et hela var lätt som en plätt (det krångliga var att få fram avtappningskranen). Skruvarna till termostathuset satt lite hårt såsom förvarnats.
Gött att systemet är byggt för att slippa luftfickor. Funkar perfekt nu. Tack för alla tips.
Användarvisningsbild
av Carina
Jag har knackat sönder ett termostathus med...julhelgen 200-nånting...inte kul alls.
Nu var det dags att byta på den nyinköpta begagnade bilen och stod där och svor igen...men jag provade en sak som gick JÄKLIGT bra!!!
Jag tog skruvdragaren.... modell sån som snickarna använder...som "rycker" lite... förlängare och torx i rätt storlek....
SMACK...klart!!!!
Sen var det bara att lossa lite krafs som satt i vägen...så fick man ju bort locket skitsmidigt!!

Vad gällde avtappning....det glömde jag :oops: så det rann lite men inte farligt....
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw