Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BenWillis
Hejsanhoppsan, kan inte mycket om volvo överehuvudtaget utan gick med här för att fråga lite inför pappsens bilköp.
Verkar bli en v70 - 2.5D 1999 och då tänkte jag höra vad det är för hk på en sådan... annat lullull som ni vet om bilen är också av intresse :)
av Anton_sand
I den sitter det Audis femcylindriga diesel, riktigt fin motor faktiskt enligt mitt tycke, är på 140 eller 144hk, 310NM, ett måste om han köper en sådan är att montera en KCR box! Gör en otrolig skillnad i prestanda. Den enda svaga punkten på dessa så vitt jag vet är luftmassemätaren, har hört att Volvo rekommenderar att denna byts ut efter 16-19k mil.
Användarvisningsbild
av CarMan
dessa motorers svaghet är att man måste byta pumprem varje 6000mil & då måsta man även göra en dynamisk inställning som kräver specialverktyg, man bör även göra denna inställninge minst en gång mellan pumpremsbytena, för att ha koll på grejorna.
sen är det kamremsbyta varje 12 000 mil & dom är inte lika enkla som på volvo motorerna, desutom så bör man byta vattenupnp , åtminstånde på varannat kamremsbyta om man inte tar varje. det är inte helt ovanligt att vattenpumpen gersig & orsakar motorras.

det är alltså kanska dyra servicar på denna motor.
Användarvisningsbild
av ketto
ja,när de är VW motor så drar priserna iväg!
av DRUMMEL65
glöm ej säng dämparen delar sig

..så det blir lite larvigt att hävd[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]

Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]