Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Titti
Hej!

Har ett problem med min volvo V70 (Classic 2,4 från 00).
När jag har kört ett tag tänds min oljelampa och blinkar till och sen kan sedan slocka/fortsätta vara tänd ett tag...
Om jag stannar bilen, står vid vägkanten ett tag för att sedan starta den igen släcks oljelampan och jag kan köra vidare säkerligen 10km igen utan att något händer sen så tänds lampan igen.

Jag hade bilen inne hos någon mack här i surahammar och lampan var släckt i kanske 2 veckor. Macken rengjorde någonting i oljetråget (Vet inte vad det kallas på volvo v70) ... Oljesil?..
Macken konstaterade att den såg ut som "Det värsta dom sett...."

Vilket vi tyckte var mystiskt då bilen fått all service man kan tänka sig från auktoriserad Volvoverkstad(Hans Persson Västerås) alla 30 000mil.
(Jag vet att det är långt men sköter man servicar som man sig bör så ska inte oljan hinna bli så dålig att den koksar igen, tycker vi.)
Nu har jag sökt runt lite här på forumet och det verkar juh som om det finns några med lite liknande problem som jag och jag tänkte mig att försöka felsöka/reparera själv då jag är mycket missnöjd med tidigare verkstäders (fusk?)jobb..

Tror ni att det kan vara vevhusventilationen?
Jag tänkte också byta oljetrycksgivare för att vara på den säkra sidan.

Jag tänkte beställa följande artikelnummer 12833
http://www.skruvat.se/Oljeavskiljare-P12833.aspx
men jag hittar ingen oljetrycksgivare. Måste jag köpa den från volvo??? (Vore smidigt att slippa åka dit och krångla och bara få allt hemskickat...)

Är det något mer man borde passa på att beställa och byta samtidigt som man river ner allt för att komma åt oljeavskiljaren typ någon packning/o-ring osv?.. kanske några slangar som brukar gå av osv? Några hundralappar extra för att underlätta/göra det på bästa sätt är inget problem...

Tack för ikväll!

MVH

Titti 8)
Du kan ligga lågt med oljeavskiljaren. Det är ifos ett klassiskt problem med den och vevhusventilationen. Men det bör inte ge ditt fel symptom med olje-lampan.
Du bör nog hellre kolla din oljetryck sensor. Jag antar att du kollat att du har ok olje-nivå på stickan.
Frågan är ju vad macken gjorde för dig ? Troligen bytte de enbart oljefilter ...
Fixa vevhusventilationen är ju en ganska major övning, som vanligtvis kostar skjortan :wink:
Vi fattar nog vad de gjort ifall du ger oss priset för det .....
Hello again and good morning! (Vilket väder!! :-)).

För att försöka svara på dina påståenden och komma vidare med vad felet kan vara...

Dom hade ner oljetråget och gjorde rent något där inne(Som på saab kallas för oljesil) + att dom bytte olja och filter.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "major" operation,.. Jag läste på http://www.pettsson.com och det verkade inte så svårt rent tekniskt att få isär oljeavskiljaren och dess slangar (Det är väll det som är vevhusventilationen?) det jag kan tänka mig att för två personer tar det lite tid (Speciellt första gången...) men skam den som ger sig.
Eller menade du i pengar. Är det något mer som man måste byta då än oljeavskiljaren... (240kr)?

För om dt bara är 240kr det hänger på kan vi lika gärna sätta dit en ny avskiljare samt blåsa ur slangarna(alternativt byta) den lär juh efter 10 år och 30 000 mil vara rätt igensatt i vilket fall som helst?...

Och när vi ändå är igång kan vi juh köpa en oljegivare och byta denna?

Om du tror att det INTE är vevhusventen som är igensatt,.. Vad tror du då att det kan vara?...

ps Jag är mycket tacksam för all hjälp jag får här, försöker inte vara motvals och klanka ner på några tips som jag får utan vill bara diskutera lösningar på mitt problem (Ibland låter man griningare/argare än vad man menar på internet! jag är mycket glad ds

MVH

Titti
:twisted: :D :D :D :D
Klart du har igensatt vevhusventilation & MÅSTE byt oljafällan. mtt tips är att köpa den hoss volvo, med övriga delar du behöver, det är ju samma pris där!
oljetrycks givaren behöver du inte byta.

Men du ska självklart reklamera jobbet macken gjorde, varför ska du ge dom pengar för ett jobb dom gjort fel.
Man måste nämligan byta olja sil, dom har int fått den tillräckligt ren. & så läng man inte byter oljafällan, så fylls ju troget på med "koks"
nu måste hela jobbet göra om igen, något jag inte tycker du ska betala för (det är ju inte ditt fel att dom är inkompitenta)

en aktoriseraf firma som kan din bil, hade löst detta snabbt o smidigt (brukar dock kosta 10 000:-)
Titti skrev: Jag förstår inte riktigt vad du menar med "major" operation,.. Jag läste på http://www.pettsson.com och det verkade inte så svårt rent tekniskt att få isär oljeavskiljaren och dess slangar (Det är väll det som är vevhusventilationen?) det jag kan tänka mig att för två personer tar det lite tid (Speciellt första gången...) men skam den som ger sig.
Eller menade du i pengar. Är det något mer som man måste byta då än oljeavskiljaren... (240kr)?
Jag la 7 timmar på det nu i veckan. Första gången jag gjorde det. Man får ha bra med verktyg. En del bult sitter riktigt taskigt till för att få väck insuget.
Om du river ner det bör du byta oljefälla OCH alla slangar till den. Tror det blir 1000 kr hos Volvo. Jag la 560 kr för jag handlade inte den långa slangen upp till luftintaget nära turbon :oops: Lite snålt, men jag har den "komplicerade" varianten av den slangen med "inbyggd" vakuumslang. Så jag gissar att den lätt kan gå på 4-500 spänn.
Ett gäng slangklämmor får du handla. + packning insuget kanske (jag snålade in på den också :-DD ).
Ok, detta gäller ju nu min 855 1995, så det kan hända att lättare/billigare på din. Men det borde inte skilja så mycket.

Jag skulle börja med att byta givaren. Om det inte hjälper skadar det ju inte att byta vevhusventilationen. Huruvida ett dagsverke är ett major jobb är väl en tolkningsfråga :mrgreen: 10 000 peng är ju rätt mycke dock, ifall man lämnar det till verkstan. Fast det låter dyrt .... nog på märkesverkstan.
Senast redigerad av 2 sidhabo, redigerad totalt 0 gång.
hej, jag hjälpte en kille härom dagen med olje fällan, han köpte allt samt ny olja o filter till motorn och han gav väl ca 1700kr för allt, och då menar jag allt man behöver ink oljor o filter slang klämmor, och bytet tog mej ca 4 timmar ink lite snack o kaffe.. en bra grej att ha är en förlängare som är ledad i fästet till hylsan samt en kort 12ans nyckel till 2 bultar under insuget.
Jag har följt guiden och min motor ser tyvärr inte exakt likadan ut som Pettssons... Men jag har hajjat konceptet osv och vet var oljeavskiljaren sitter så det borde med fantasin och en god portion tur gå att lösa detta utan en verkstad...

Men första stället där jag redan stötte på patrull var när vi skulle lossa bränsleslangen till fuelrailen... Eller slang och slang,.. Det är ett rör som kommer upp nerifrån någonstans (Antar bensinpumpen...) som sedan går över insuget osv för att sen dyka ner igen. Hur får man bort detta. Är det bara en slang som sitter jävligt hårt eller måste man göra något annat?...

MVH

Titti

Edit; Eftersom förklaringen var KASS kommer här en bild!
Bild
Till och med två bilder.:
Bild
Jag har ryckt litegrand och det känns fasiken inte som om man bara skall "rycka" den rakt upp!... Mycket kraft behövs? :O.. Och jag förstår inte hur det är tänkt att "slangen" skall haka av då!..

MVH

John
Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]