Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ÖIVIN
Har en Volvo V70 97:a GLT som läcker olja vid oljepåfyllnadslocket. Har köpt ny packning nu men fick höra att detta fenomen kunde uppstå om vevhusventilationen är tät.För att kolla detta skulle man enligt Volvo ta bort det stora svängda insugsröret mellan luftfilter och gasspjället. Sedan skulle man ta bort en bajonettkopplad plastanslutning på denna och lossa de två olika stora slangarna. Därefter skulle man blåsa med tryckluft i dessa slangar och då skulle man höra ett gurglande ifrån oljeavskiljaren. Detta har jag gjort men jag hör inget gurglande. Gör jag fel eller är slangarna tät? Har även sett en ljusbrun smet på oljestickan och på oljelocket om nu det är någon hjälp för felsökning.Tacksam för svar.
av rd350
Du tar bort oljefällan som sitter på blocket under insuget, tvättar noga eller bytar, gör ren in i blocket, kollar alla slangar noga, kör på en bra syntetolja så slipper du problem i fortsättningen. :wink:
Användarvisningsbild
av Phantom
Har du kletet så kör du för korta sträckor och oljan hinner aldrig bli riktigt varm.
Vevhusventilationen kan man se om den är tät genom att lyfta oljestickan med bilen igång...ryker det ur hålet är den tät och ska rengöras.
Mitt tips är att rengöra vevhusventen som rd350 skrev, byt olja och se till att köra lite längre sträckor så oljan hinner bli varm lite då och då.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Har samma problem på min 850 som du kan se i en annan tråd. Bytte allt i vevhusventilationen idag. Slangar och oljefälla. Tyvärr samma problem kvar ... :cry: Så ny packning till oljelocket hjälpte inte för dig då ?
av ÖIVIN
Jag har bara provstartat den och det verkar vara tätt men jag tänkte att om det är stopp i vevhusventilationen kanske motorn trycker ut olja någon annanstans nu när oljepackningen är bytt så jag har inte vågat prova att köra längre streckor.Förresten packningen finns hos volvo för ca:20 kr.
av ÖIVIN
Nu har jag gjort ren oljefällan och den var helt tät i anslutningen längst ner.Hur ska man få oljefällan helt ren,kan man använda sig av lacknafta eller fungerar det med vatten.Jag har försökt blåst med tryckluft men det verkar sitta kvar mycket på väggarna.Hålet in i motorn krafsade jag ur kletet ur men det ser ut som att kanalen smalnar av och viker av åt sidan men hur ska jag veta att det inte är tätt längre in?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Den kanalen viker av ner i tråget, och är den igensatt så lär manta ner tråget och göra rent den vägen. Och är det fullt med gegg där då är det ju inte alls otroligt att den kanalen är igensatt.

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]