Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sylen
Har haft en Volvo 855 -97 i ett par år nu.
Fick tyvärr bara med 1 nyckel vid köpet och har tänkt att äntligen skaffa mig iaf 1 till. Uppenbarligen är det ju någon form av chip inbyggt i själva nyckeln på årsmodell -97 och en nyckel kostar ju därmed en 1500:- på Volvo.

Har läst att det ska gå att stänga av startspärren (iaf på de modeller med den där extra "pinnen" men troligen också med min variant?).

Jag undrar att OM jag lyckas stänga av startspärren, kan jag då gå till vilken låssmed som helst och be honom att kopiera min nyckel? Eller är dessa gjorda av något ämne (tror jag det kallas iaf) som låssmedar inte har tillgång till?

Slutligen om någon kan antingen PM:a mig instruktioner (förutsatt att en nyckel öht går att kopiera) eller ge mig en länk till en guide via PM?

Tack för eventuell hjälp
Användarvisningsbild
av CarMan
du kan inte stänga av ditt system.

samtliga bilar på svenska marknad har lagstadgad startspärr från 1997
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Förstår inte varför man vill koppla ur en startspärr :wink: Visst en nyckel kostar 1500kr men vad kostar det inte att bli av med bilen?

/Kalle
Användarvisningsbild
av CarMan
Severin skrev:Jag förstår TS, min startspärr krånglar minst en gång om dan och bilen är inne på 3:e antennringen på några år

då har du väll inte fel på antennringen då! för dom krånglar inte om man byter ut dom! eller köper du begagnat?
Användarvisningsbild
av Severin
Jo det va ringen det va fel på, när den vart bytt(ny på volvo) så krånglade aldrig spärren på ca 6-8mån men sen så började den jävlas och den jävlas nu, vissa dar t.o.m flera ggr /dag
av sylen
CarMan skrev:du kan inte stänga av ditt system.

samtliga bilar på svenska marknad har lagstadgad startspärr från 1997
Så det är bara den gamla varianten med den där "pinnen" som går att avaktivera ?
Hittar ju tips om hur man gör men kan inte läsa mig till om det fungerar generellt eller specifikt för den ena varianten bara.
Kalle skrev:Förstår inte varför man vill koppla ur en startspärr Visst en nyckel kostar 1500kr men vad kostar det inte att bli av med bilen?

Ja hade det varit så att man per automatik blev av med bilen om man avaktiverade startspärren hade det ju varit ett givet val :) Men visst du har säkert rätt.

Hur var det med den vanlige låssmedens möjligheter att kopiera själva nyckeln nu då?
Användarvisningsbild
av CarMan
Severin skrev:Jo det va ringen det va fel på, när den vart bytt(ny på volvo) så krånglade aldrig spärren på ca 6-8mån men sen så började den jävlas och den jävlas nu, vissa dar t.o.m flera ggr /dag

Luddigt svar!
du är inne på din 3:e skriver du först, sen skriver du att du bytt den en gång på volvo ???
Är det ino 1 år har du reservdels reklamation!
sen kandet var så att du har kabel fel, man rör ju lite på kablanra när man byter den.
Användarvisningsbild
av Severin
Luddigt!?

Läs om rätt!! Jag skrev att bilen är inne på 3:e vilket inte betyder att jag måste ha bytt alla 3
När jag köpte bilen maj -08 så hade förra ägaren bytt den 2ggr och den senaste sommarn -07 och redan sommaren -08 så krånglade den så jag och inte volvo bytte den och den är köpt på volvo carman.......

6-8mån senare så började den krångla igen och nu så krånglar den så pass ofta att jag blir irriterad på det, 3ggr idag....
av *pettson*
Eftersom det krångar så mycket. Har du funderat på om det istället är din nyckel som inte svarar som tänkt? Det vore ytterst konstigt om antennringen gav upp tre ggr.
Däremot är det inte ovanligt med nycklar som inte är riktigt krya.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw