Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av epok
Hej

Jag bytte min förra luftmassamätare till en pirat som nu visar sig ha blivit varm och smält :???:
Bilden dricker därför mycket soppa samtidigt som det är mycket orkeslös.
Även luftfiltret är bränt på sina ställen, vad kan det bero på?

Jag får felkoder men har inte hunnit kolla dem än, men lamdalampan lyser.
av *pettson*
om filtret smält och massmätaren likaså lär du ju haft en mindre motorbrand. Lite märkligt att du inget märkt av detta?
Att massmätaren var *pirat* lär inte påverkat saken i sej vågar jag nog sticka ut hakan och säga. Mera intressant är om du har brännmärken i motorummet och skador på batteriet?
Användarvisningsbild
av olindh
Titta om du har egr-ventil på din bil. Det kan vara så att den är defekt. Kolla även så att du inte har några avgasläckor kring grenröret.
av epok
Det sitter en ERG-ventil på bilen, jag har funderat på om de kan va den men vet inte redigt va den gör?
Det läcker inga avgaser vid grenröret.

Tack för svaren :)
Användarvisningsbild
av olindh
EGR-ventilen återcirkulerar en del av avgaserna in i motorn igen. Jag funderade på om det eventuellt kunde vara fel på den eftersom det luktade avgaser om luftfiltret.

Jag skulle ha börjat med att köpa en begagnad lmm och ett nytt luftfilter, nollställt felkoderna och provat om det funkar bättre.
Användarvisningsbild
av olindh
Nej, dom brukar inte gå sönder men dom kan behöva smörjas upp ibland. Jag har aldrig hört talas om ditt problem tidigare så det var bara en vild gissning. Kanske troligare att du köpt en kass lmm?
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw