Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DBS
Hej!
Jag har en 850 S 2,5 från -96 - en snikmodell alltså.
Har sett många färddatorer tillsalu på bl a Tradera. Det påstås att det bara är att byta ut befintlig klocka under hastighetsmätaren, och vips så har man färddator + utetermometer mm.

Stämmer det verkligen?
Vad behöver man mer än själva "datorn" och "Ratt" på instrumentbrädan som ändra funktionerna?
Är kablaget fördraget för utetemperaturkännare mm även på min snikversion?

/DBS
av nypa00
DBS skrev:Hej!
Jag har en 850 S 2,5 från -96 - en snikmodell alltså.
Har sett många färddatorer tillsalu på bl a Tradera. Det påstås att det bara är att byta ut befintlig klocka under hastighetsmätaren, och vips så har man färddator + utetermometer mm.

Stämmer det verkligen?
Vad behöver man mer än själva "datorn" och "Ratt" på instrumentbrädan som ändra funktionerna?
Är kablaget fördraget för utetemperaturkännare mm även på min snikversion?

/DBS
Japp det stämmer.

Vad har du för variant i din bil nu? Klocka och utetemp eller bara klocka?

För om du bara har klocka så finns risken att du inte har någon utetemperaturgivare,
kolla min tråd, http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=46494, där jag fick hjälp att lokalisera om jag hade någon givare eller vart den skulle sitta. Där finns även artikelnumret på utetempgivaren.

Färddator passar bara till VDO mätarhus, inte på Yasaki huset (http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ki#p360194) där passar bara klocka & klocka + utetemperatur.

Här finns en guide hur du öppnar instrumentpanelen, http://www.backspegeln.com/tips_dator.asp

Du behöver färddator, kabel (art nr: 6848019) & knapp (92-94: art nr:3523260 - 95-> art nr:9128543) . Oftast säljs allt i ett paket på Tradera till de olika årsmodellerna.
Senast redigerad av 1 nypa00, redigerad totalt 0 gånger.
av DBS
Det var snabba ryck må jag säga!
Jag hann ju nästan inte skriva klart frågan :)

Jag skall kolla bifogade länkar i morgon. Min bil har bara klocka - inget mer.

Tack för infon.

/DBS
av nypa00
DBS skrev:Det var snabba ryck må jag säga!
Jag hann ju nästan inte skriva klart frågan :)

Jag skall kolla bifogade länkar i morgon. Min bil har bara klocka - inget mer.

Tack för infon.

/DBS
Hehe, här går det allt fort ;) Då behöver du troligen komplettera med en ute tempgivare, men enklast att kolla först på bilen, kan ju hända att det sitter en där, man vet aldrig, och kan man spara några hundralappar så blir man ju bara gladare ;)
av sorest
Hej
Jag har en 850 av årsmodell 1995! Jag skall montera en färddator, jag har färddatorn och switchen, Men saknar kabeln mellan switch och färddator! Hur får jag tag i kabeln??

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]