Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag ska/vill byta ut min orginal sc901 med Dolby pro 5.1
Volvo c70 års 1998 med 11 högtalare (mitthögtalare), orginal sub och slutsteg

Planen är att behålla allt orginal ljud även dolby funktionen.

Hur mkt modikfikation med kablage kommer behövas?

Vad har jag för alternativ?

Någon annan som gjort detta och behållt allt orginal?

På den här sidan från USA finns ett utbud på enheter, tips och råd tack?

http://www.sonicelectronix.com/search_n ... _stock=yes

//Patrik
Ska du av nånanledning sparta allt originalljud så är det egentligen bara frågan om original slutsteg klarar sig med vanlig hög eller lågnivå. Gör den det så behövs i princip bara anpassningskablage mellan bilen kontakt och den på stereon. Och själva dolby-funktionaliteten borde ju ligga i slutsteget med tillhörande filter.

Alternativ finns det massvis, speciellt om man vill ha bättre ljud och inte är rädd för att bygga om lite. Är ju fullt möjligt att få bättre ljud med färre komponenter. Men det är ju en fråga om krav och vad det får kosta.
Min tanke är att bara byta ut huvudenheten för att få tillgång till bluetooth och USB Funktioner.
Hur menar du med hög/låg nivå slutsteg? Jag har inte sepciellt mkt koll på detta.

-Jag vet bara att det fanns 2st alternativ, 4x50W och 4x100W Sen om det är hög eller lågnivå?

Kontakterna ser lite udda ut, ska ladda upp bilder på dem. Kanske finns adaptrar?
Jag såg bilderna på garaget. Och det såg inte ut som jag hade tänkt mig. Hög / lågnivå är alltså signalen som huvudenheten skickar till slutsteget, det har inget med watt eller kanaler i slutsteget att göra. Originalinstallationer brukar va gjorde för att man inte ska kunna byta ut saker hur som helst så det är tveksamt, men i och för sig inte absolut omöjligt att det finns adaptrar.
Okej...

Man har ju sett vissa som bytt till andra huvudenheter, vissenligen vet man ju inte om dom använder dolby eller org sub/amp

Slänger upp bilderna här också:

Bild

Anslutningar SC901 (Dolby pro logic)

Bild

Från vänster: Center högtalare (gröna) , Dolby, Amp, 6cd, vanlig, vanlig

Bild

Sub (lilla), Main (stora)
Tjenare!
Jag är inne på samma pryl som du. Den Sc 901 som satt i min C70 -98 original är utbytt mot en Sc 805 (utan Dolby) så jag funderar på att byta den mot en annan spelare med Mp3 och liknande men behålla högtalare och slutsteg.

Dolby-dekodern sitter direkt bakom stereon i en liten bygel, den är ungefär som ett mjölkpaket i storlek (detta vet jag genom Vadis och att min egen Dolby-enhet ligger i skuffen och skräpar). Därför kan det var svårt att få Dolby-funktionen när man byter till en annan spelare.

Så här är vad jag tror.
Dolby-dekodern kodar signalerna redan vid stereon.
Dessa skickas sedan via DIN-kabeln till slutsteget och sedan vidare till högtalarna.

Den 10-poliga kontakten med endast en kabel i (gul) på dina bilder är ju för för högtalarna, och där sitter det bara en kabel, vilket talar ganska mycket för sig själv.

Centern sitter direkt i stereon, vilket lämnar 4 högtalare kvar. DIN-kontakten till slutsteget är 6 kablar (4 för högtalare, 1 jord och 1 remote)

Hoppas du fått lite hjälp med det här =)
Och hör av dig om du knäcker gåtan!
Mvh John P

PS. Länk till kablar bakpå en SC-805
http://img265.imageshack.us/img265/7554/pict8599pr5.jpg
På min C70 -99 så satt det en Pioneer AVH-P3100dvd när jag köpte den.
Original har det tydligen suttit en SC-901(högtalarna sitter fortfarande kvar!!).
Vet ej hur dom gjort, men Dolby ljud får jag ut i alla inkl mitt-högtalaren.
Så att det går att koppla dit eftermarknads-stereo... det gör det. :-)-)
MrPetterssonC70 skrev:Jo men den "Pioneer AVH-P3100" är ju en stereo med inbyggd Dolby Digital 5.1, DTS och Pro Logic II-dekoder. Det är klart det funkar med den! Men en "vanlig" stereo är det vi försöker trixa med... Pioneer AVH-P3100 verkar jävligt nice förresten! ;)
Jag trodde också det tills jag laddade ner instalations handboken för den.
Där finns en fin beskrivning av bakstycket av spelaren.
Det finns enbart utgång till H/V fram och H/V bak, ingen mittkanal.
Enligt manualen, så skall man utnyttja den digitala utgången från spelaren och koppla vidare till en extern
ljud-processor, i de fall man vill ha ut alla 5 kanaler.
Så jag gissar på att den som instalerade min dvd, på något sätt använt sig av volvos egna ljud-processor och förstärkare.
deavil skrev:
MrPetterssonC70 skrev:Jo men den "Pioneer AVH-P3100" är ju en stereo med inbyggd Dolby Digital 5.1, DTS och Pro Logic II-dekoder. Det är klart det funkar med den! Men en "vanlig" stereo är det vi försöker trixa med... Pioneer AVH-P3100 verkar jävligt nice förresten! ;)
Jag trodde också det tills jag laddade ner instalations handboken för den.
Där finns en fin beskrivning av bakstycket av spelaren.
Det finns enbart utgång till H/V fram och H/V bak, ingen mittkanal.
Enligt manualen, så skall man utnyttja den digitala utgången från spelaren och koppla vidare till en extern
ljud-processor, i de fall man vill ha ut alla 5 kanaler.
Så jag gissar på att den som instalerade min dvd, på något sätt använt sig av volvos egna ljud-processor och förstärkare.
Ahh ok, jag hänger med vad du säger. Skumt...
Är du säker på att det är äkta Surround, och inte bara kopplat så att det låter i Centern? Jag tror nämligen att det är jäkligt svårt att få Dobly-processorn från Volvo att "snacka" med andra enheter än de som är original. Det är inte så att du har en Dobly-processor sitter nånstans i bilen som tillhör din stereo? Läste nämligen följande på Pioneers hemsida om AVH-P3100:

"Multi-channel surround sound ready: Yes, via DEQ-P6600 multi-channel digital signal processor"

Du har inte en sån sitter i kärran nånstans? Jag påstår absolut inte att du har fel, jag vill bara gå till botten med hur det funkar i C70 =)

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]

Tack för svar. Man kan ju sätta ett 120 […]

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]