Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Honsa
Det rasslar och lever från sevopumpen och läcker olja generatorn alldeles blöt, är en sådan dyr? Och luftar dom sig sjäv? V70 TDI 00
Användarvisningsbild
av Sparkz
Har du kollat exakt var det läcker? Det är rätt vanligt att man får dra åt/byta slangklämman på sugslangen. Låg oljenivå ger oljud, luft i pumpen. Luftningen sköter sig själv med några fulla rattutslag.
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag bytte klamma på kompisens V70N för någon vecka sedan.Har även bytt å min V70.
Hans pissa det bra om, läckte ut halvabehållaren på några km. Nu fungerar det kanonbra igen med ny klamma och olja. :D
av Honsa
Hej ok då ska jag kolla om det är klamman, tack så länge återkommer idetta fallet
av lindengbg
Lyfter denna tråd.

Min styrservobehållare läcker och skall testa å byta slangklämman (7a) på sugslangen (8). Brukar det vara i den enden av slangen eller 7b enl bild? Alt är det lika bra å köpa ny sladd (8)? Ändå varit med sen bilen var ny förmodligen.. (V70 99).

Kan även retursladden (22) orsaka läckaget (dvs göra ovanstående även på den slangen? Kan inte tolka svaren ovan om det
Bild

Länk för större storlek; http://i232.photobucket.com/albums/ee22 ... vo-v70.jpg
av lindengbg
Kollat nu å det är 7a som läcker, den var originalklamma. 7b har tydligen förra ägaren bytt då det var en vanlig å rejäl slangklämma. Skall köpa en klämma idag å får hoppas att det löser läckan.
Användarvisningsbild
av vittrysare
jag hade okså lika problem med nummer 10, det var lite oppnad och olja rann på generator, jag urdnade den och bytade olja nu alt funkar bra.
av lindengbg
Uppföljning.. bytte slangklämma på 7a.. trodde problemet var löst. Dagen efter, stannar bilen efter varit ute å kört 2.5mil, gigantiskt rökmoln ur motorhuven..

Visade sig att styrväxeln börjat tokläcka och oljan kom ner på några varma komponter som orsakade röken.. å vips söndrig styrväxel å ingen olja kvar...

Har inte kunskap å byta sånt själv så jag körde till bilverkstad där jag fick bekräftat att det var styrväxeln. Ny växel kostade 11500kr (volvo orginal ersn artikel) men hittade en bättre begagnad för 2000kr... sura pengar på en gammel Volvo..
:-)
av lindengbg
lindengbg skrev:Uppföljning.. bytte slangklämma på 7a.. trodde problemet var löst. Dagen efter, stannar bilen efter varit ute å kört 2.5mil, gigantiskt rökmoln ur motorhuven..

Visade sig att styrväxeln börjat tokläcka och oljan kom ner på några varma komponter som orsakade röken.. å vips söndrig styrväxel å ingen olja kvar...

Har inte kunskap å byta sånt själv så jag körde till bilverkstad där jag fick bekräftat att det var styrväxeln. Ny växel kostade 11500kr (volvo orginal ersn artikel) men hittade en bättre begagnad för 2000kr... sura pengar på en gammel Volvo..
:-)
Vill bara återkoppla att bilen funkar kanon med sin "nya" bättre beggade styrservo. Var rejält närvös i början då bilen betedde sig väldigt konstigt åt när man svängde, hackade å var inte alls följsam i rörelserna, men blev bättre å bättre å nu (ett par månader senare) så är den som vanligt igen.. Om det är så att en servo anpassar sig så tycker jag det är märkligt att verkstaden ej nämner detta.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]