- mån 15 feb 2010, 19:14
Det rasslar och lever från sevopumpen och läcker olja generatorn alldeles blöt, är en sådan dyr? Och luftar dom sig sjäv? V70 TDI 00
Moderator: Moderatorer
lindengbg skrev:Uppföljning.. bytte slangklämma på 7a.. trodde problemet var löst. Dagen efter, stannar bilen efter varit ute å kört 2.5mil, gigantiskt rökmoln ur motorhuven..Vill bara återkoppla att bilen funkar kanon med sin "nya" bättre beggade styrservo. Var rejält närvös i början då bilen betedde sig väldigt konstigt åt när man svängde, hackade å var inte alls följsam i rörelserna, men blev bättre å bättre å nu (ett par månader senare) så är den som vanligt igen.. Om det är så att en servo anpassar sig så tycker jag det är märkligt att verkstaden ej nämner detta.
Visade sig att styrväxeln börjat tokläcka och oljan kom ner på några varma komponter som orsakade röken.. å vips söndrig styrväxel å ingen olja kvar...
Har inte kunskap å byta sånt själv så jag körde till bilverkstad där jag fick bekräftat att det var styrväxeln. Ny växel kostade 11500kr (volvo orginal ersn artikel) men hittade en bättre begagnad för 2000kr... sura pengar på en gammel Volvo..