Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SHO
Hallå!

Idag när sambon skulle starta vår Volvo S70 GLT -00 lät den som ett tröskverk (eller snarare som en traktor/dieselmotor). Ljudet kommer från motorrummets nedre högra del (generator/drivrem) tror jag? (svårt att säga exakt).
Till saken hör att vi glömde koppla in motorvärmarkabeln (den är annars alltid i) o natten var kall, ca minus 20.

Är det någon som kan säga vad det kan vara?
Ingen varningslampa lyser och bilen gick perfekt igår kväll.

/Staffan
Användarvisningsbild
av js1
En kvalificerad gissning bara!!

Din motorvärmare värmer knappast några lager eller komponenter som är inblandade i aggregatrem/kamremsdelen. Däremot värmer den block/kylvatten/motorolja. Eftersom du beskriver ljudet som dieselknack gissar jag på nån ventillytfare. Är oljan mycket kall och trög
tar det längre tid för den att nå ut till alla smörjpunkter. Jag antar att ljudet försvann efter en
liten stund?
av speeedo
SHO skrev:Hallå!

Idag när sambon skulle starta vår Volvo S70 GLT -00 lät den som ett tröskverk (eller snarare som en traktor/dieselmotor). Ljudet kommer från motorrummets nedre högra del (generator/drivrem) tror jag? (svårt att säga exakt).
Till saken hör att vi glömde koppla in motorvärmarkabeln (den är annars alltid i) o natten var kall, ca minus 20.

Är det någon som kan säga vad det kan vara?
Ingen varningslampa lyser och bilen gick perfekt igår kväll.

/Staffan
Brukar höra samma sak på min v70 98a vid kallstarter. Minusgrader då. Men efter ett tag då den blivit varm så blir ljudet mera normalt igen. Oftast så ligger varvtalet på runt 1200varv innan den några minuter senare sjunker till lite drygt 900 och då låter den normalt igen.
av SHO
....kollat olja, syrservopump (kopplat ur), servooljan, generator m.m.
Sen märkte jag att det börjar durra/låta redan på första vredet på tändningen (innan lampor o instrumentbelysning m.m. startar)? Känns som om det är relaterat till klimatanläggningen/fläkten då......eller?

Ljudet är konstant oavsett motorvarv o motortemp. o låter alltså innan motorn startat.
Det sitter en silverfärgad cylinder (ser ut som en minioljecistern typ) nere till höger i motorrummet, hör den till klima/AC anläggningen eller (kan nada om AC m.m.) tycker ljudet kommer från den?

/S
av Blomman7
Då kan det vara AC remmen som börjar bli sliten och kuggar över, en slapp rem ger obalans i styrhjulen, vet inte hur de ser ut på Volvon min men på Bmw blev det ett jävla knackande missljud från ac:n, men ny fläktrem å ac rem gjorde susen, annars kan det ju va vattenpumpen som get sig...
av intruder1400
Blomman förklara det med fläktremmen
Han skriver detta längre ner
"""Ljudet är konstant oavsett motorvarv o motortemp. o låter alltså innan motorn startat.""
Min teori är magnet ventilen strular på ac-kompresson
Ac- kompresson slår till o från
Det bör väl gå o ta ur relät till ac´en´för test eller om det är relät som har hängt sig
av Blomman7
Tjena, ja tänkte åt fel håll där, det du säger kan du ha rätt i, relät sitter inte speciellt svåråtkomligt på s70:n så de är ju bara att testa:)
Användarvisningsbild
av Severin
intruder1400 skrev:Blomman förklara det med fläktremmen
Han skriver detta längre ner
"""Ljudet är konstant oavsett motorvarv o motortemp. o låter alltså innan motorn startat.""
Min teori är magnet ventilen strular på ac-kompresson
Ac- kompresson slår till o från
Det bör väl gå o ta ur relät till ac´en´för test eller om det är relät som har hängt sig
Magnetkopplingen slår väl ändå inte till/från med avslagen motor
Varierande laddtryck Volvo 940

Wastegateaxel som glappar kanske. Den kan glappa i[…]

Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]

Låg batterinivå Volvo V60

Har precis bytt batteriet, efter någon vecka[…]

Före 2021 när det nya infotainmentsystem[…]