- tis 27 dec 2005, 18:55
#24491
Har lagt märke till sedan jag köpte bilen at Gasen har lite sit eget liv.
När man bara ligger och kör är det inget problem, men typ om man kryper i en kö, så är det väldigt irreterande.
Eksempelvis, jag vill hålla en viss hastighet i första växeln, hastigheten motsvara at köra på bara tomgång och at ge lite granna gas, men om jag bara trycker lite grann på gasen typ för at få lite, lite granna mer fart, eller bara att hålla en viss hastighet, så ger den gas, och även om jag släpper gasen så fortsätter den at ge lite gas i en, två sekunder efter att jag släpper, och i en kö är det ju inte särsklit smidigt, då jag då blir tvungen att trycka ner kopplingen och eventuelt använda bromsen, istället.
Min gammla bil, som visserligen var en utan turbo och en sug motor, var gasen 100% responsiv, om jag tryckte så gasade den och om jag släppte så slutade den at gasa.
Samma sak om man motor bromsar, jag växlar ner till Andra växeln och släpper gasen, då kan det känner man att den först motor bromsar lite grann, och efter ett par sekunder så kommer där mer broms verkan.
Är detta ett normalt beteende för turbo motorer och insprutnings motorer?
När man bara ligger och kör är det inget problem, men typ om man kryper i en kö, så är det väldigt irreterande.
Eksempelvis, jag vill hålla en viss hastighet i första växeln, hastigheten motsvara at köra på bara tomgång och at ge lite granna gas, men om jag bara trycker lite grann på gasen typ för at få lite, lite granna mer fart, eller bara att hålla en viss hastighet, så ger den gas, och även om jag släpper gasen så fortsätter den at ge lite gas i en, två sekunder efter att jag släpper, och i en kö är det ju inte särsklit smidigt, då jag då blir tvungen att trycka ner kopplingen och eventuelt använda bromsen, istället.
Min gammla bil, som visserligen var en utan turbo och en sug motor, var gasen 100% responsiv, om jag tryckte så gasade den och om jag släppte så slutade den at gasa.
Samma sak om man motor bromsar, jag växlar ner till Andra växeln och släpper gasen, då kan det känner man att den först motor bromsar lite grann, och efter ett par sekunder så kommer där mer broms verkan.
Är detta ett normalt beteende för turbo motorer och insprutnings motorer?