Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eldaria
Har lagt märke till sedan jag köpte bilen at Gasen har lite sit eget liv.
När man bara ligger och kör är det inget problem, men typ om man kryper i en kö, så är det väldigt irreterande.
Eksempelvis, jag vill hålla en viss hastighet i första växeln, hastigheten motsvara at köra på bara tomgång och at ge lite granna gas, men om jag bara trycker lite grann på gasen typ för at få lite, lite granna mer fart, eller bara att hålla en viss hastighet, så ger den gas, och även om jag släpper gasen så fortsätter den at ge lite gas i en, två sekunder efter att jag släpper, och i en kö är det ju inte särsklit smidigt, då jag då blir tvungen att trycka ner kopplingen och eventuelt använda bromsen, istället.

Min gammla bil, som visserligen var en utan turbo och en sug motor, var gasen 100% responsiv, om jag tryckte så gasade den och om jag släppte så slutade den at gasa.

Samma sak om man motor bromsar, jag växlar ner till Andra växeln och släpper gasen, då kan det känner man att den först motor bromsar lite grann, och efter ett par sekunder så kommer där mer broms verkan.

Är detta ett normalt beteende för turbo motorer och insprutnings motorer?
av *pettson*
eldaria skrev:Har lagt märke till sedan jag köpte bilen at Gasen har lite sit eget liv.
När man bara ligger och kör är det inget problem, men typ om man kryper i en kö, så är det väldigt irreterande.
Eksempelvis, jag vill hålla en viss hastighet i första växeln, hastigheten motsvara at köra på bara tomgång och at ge lite granna gas, men om jag bara trycker lite grann på gasen typ för at få lite, lite granna mer fart, eller bara att hålla en viss hastighet, så ger den gas, och även om jag släpper gasen så fortsätter den at ge lite gas i en, två sekunder efter att jag släpper, och i en kö är det ju inte särsklit smidigt, då jag då blir tvungen att trycka ner kopplingen och eventuelt använda bromsen, istället.

Min gammla bil, som visserligen var en utan turbo och en sug motor, var gasen 100% responsiv, om jag tryckte så gasade den och om jag släppte så slutade den at gasa.

Samma sak om man motor bromsar, jag växlar ner till Andra växeln och släpper gasen, då kan det känner man att den först motor bromsar lite grann, och efter ett par sekunder så kommer där mer broms verkan.

Är detta ett normalt beteende för turbo motorer och insprutnings motorer?
det är ett normalt beteende då den först måste hinna ställa om sej mellan att vara överladdad och ned till sugmotor...
det gasläget du befinner dej i och den belastningen som du har.. då vet inte motorn om den ska vara över eller sugis..
Det resulterar i att den rycker.. att den stannar på varv.. osv..
var mera konsekvent då du kör den.. använd en växel lägre så varvtalet stiger lite grand.. då slipper du problemet..
Inte ens till dags dato är det lika smidigt att köra en bil med turbo som utan.. Det läget där den växlar mellan sug och överladdad finns där..
Dock har dagens programvaror gjort denna växling av läget mycket bättre än förut.. och din blir bättre om du chippar den.
Möjligen kan besvären vara lite stegrade om din tomgångsmotor är lite kärv.. :wink:
Användarvisningsbild
av eldaria
Jo jag misstänkte att det var normal beteende, då det är samma fenomen som när man accelererar hårt, den håller gasen i et sekund medans man växlar.

Bara att vänja sig till, och hitta bil-köer som går snabbare. :-)

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]

Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]