Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S7racing
#375219
Hej Har en V70se med B5252s

problemet är att den tvekar vid pådrag känns seg vid låg varv upp till 2000-2500 och drar kopiösa mängder bensin ca 1,8-2 liter milen
vad som är gjort med den är:
Tändstift
fördelarlock
rotor
luftfilter
oljefilter
bränslefilter

även skiftat:
Tändspole + modul
Bränsletrycksregulator

allt detta utan resultat kollade stiften idag sotigt på alla fem har även gjort e diagnos utan påträffade fel
någon här som har varit med om detta
MVH Andreas
Användarvisningsbild
av Phantom
#375429
Gör bilen strömlös ett par timmar och prova sen igen hur den går. Se till att du har radiokoden innan du lyfter av batteripolen.

Hur är bilen servad och hur långt har den gått?
Automat eller manuell?
Har du även bytt tändkablarna?
Kör du bilen långa eller korta sträckor?
Går tempmätaren upp till normalläge? Alltså du har värme i bilen och nålen ställer sig kl.15, annars blir det byte av termostaten.
Användarvisningsbild
av Phantom
#375522
När du ändå bytt så mycket till tändningen så har du ändå en gammal del kvar...tändkablarna som också rekommenderas att bytas.
Om tempmätaren inte fungerar riskerar motorn att få fel värde om jag inte har fel. Om mätaren inte fungerar så kan det också vara svårt att se om bilen blir tillräckligt varm, och kör du en kall bil ökar din förbrukning, vilket också kan göra bilen orkeslös. Kolla upp om felet sitter i givaren eller i instrumentet och försök få ordning på det. Kanske bara glappkontakt/dålig kontakt vid givaren.
Rör tempmätaren inte alls på sig eller rör den sig lite?
av *pettson*
#375586
nånting som ofta INTE syns på diagnos. Fråga mej inte varför,, det borde synas. Är lufttempgivaren på luftslangen.
Kostar runt 250kr. Kan vara värt att byta om det mesta är uteslutet.
av S7racing
#375622
luft temp? menar du den som sitter på insugsslangen verkar ju som den går på kallstart hela tiden
mvh Andreas


har nu kollat tempen glapp i mätaren har normal temp så det utesluter ju motortemp givaren
av *pettson*
#375806
S7racing skrev:luft temp? menar du den som sitter på insugsslangen verkar ju som den går på kallstart hela tiden
mvh Andreas


har nu kollat tempen glapp i mätaren har normal temp så det utesluter ju motortemp givaren
Menar den i luftslangen. Den berättar för styrdonet hur varm eller kall luften är som passerar in i motorn. Om den säger att du nu har polarvindskallt in i motorn lär motorn feta på som aldrig förr. Det stämmer ju med ditt symtom.
VOC Service

Byte batteri och uppdatering programvara utfö[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]