Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WilliamB
Har funderingar på att xenonkonvertera mitt hel/halv ljus,(v70-00) Dels för att få en bättre ljusbild och framförallt för att det blir ett helt annat helhetsintryck av bilen!
Hittat priser som avser halvljus ca 695:- och bixenon för 1195:- komplett med lampor. helt rimliga priser enligt mig!

Vet att inte bilprovningen gillar detta, men ska gå lätt att byta tillbaks inför besiktning!

Dela gärna med er om era erfarenheter ang detta, nöjda? bra ljusbild? 6000K eller 8000K?? Nackdelar?
Användarvisningsbild
av Severin
Jag hade i halvljuset 6000k förut och ljuset vart bra men polisen börjar bli för medveten så jag håller mig bara till helljuset och där har jag 5000k och är nöjd.

Bixenon kan du väl inte ha
av WilliamB
Severin skrev:Jag hade i halvljuset 6000k förut och ljuset vart bra men polisen börjar bli för medveten så jag håller mig bara till helljuset och där har jag 5000k och är nöjd.

Bixenon= hel och halvljus (vad jag har fattat det som??) Och det kan man väl ha?

tyckte du att 6000K var bra till halvljus? mest vitt, eller lite blått också?
funderar på 8000K halvljusen men det kanske blir för blått?
Användarvisningsbild
av Nexus
hade som severin 6000k på halvljuset.Plocka bort det inför besiktningen och vad svagt man tycker att vanliga H7 lyser nu.
Det lyser bra men inte så långt framför bilen upplever jag.
Uppmanar dig inte att montera men det blir en grym skillnad på ljus 8)
Sen allt snack om det bländar får stå för de som tycker det...
Användarvisningsbild
av Severin
Vart ska den få ström ifrån för att hissa halvljuslampan till "hel" ?
Du har ju separat halv och hel reflektorer på din bil

6000k är det bästa ljuset anser jag
av Blomman7
Tjena!
Ja har Xenon ljus på halvljuset och i extraljusen (helljus), Köpte 3400 K , detta är standard på Volvos med xenon, polisen bryr sig inte och jag får ett bra ljus, har en s70-00 och detta fungerar perfekt, enda är att ja får plocka ut och ta bort xenonet före besiktning men det är så simpelt det kan bli! Bar en + kabel å en jord, samt lamphållaren! Hade från början 600K men efter första turen och 2500 kronor i böter så kände jag att det inte var värt det!
av Lövet
WilliamB skrev:Dels för att få en bättre ljusbild
Du kommer tvärtom få en mycket sämre ljusbild eftersom xenonlampan sprider ljuset på fel sätt i reflektorn. Att den är starkare är en annan sak och inte särskilt förmildrande.
av WilliamB
Blomman7 skrev:Tjena!
Ja har Xenon ljus på halvljuset och i extraljusen (helljus), Köpte 3400 K , detta är standard på Volvos med xenon, polisen bryr sig inte och jag får ett bra ljus, har en s70-00 och detta fungerar perfekt, enda är att ja får plocka ut och ta bort xenonet före besiktning men det är så simpelt det kan bli! Bar en + kabel å en jord, samt lamphållaren! Hade från början 600K men efter första turen och 2500 kronor i böter så kände jag att det inte var värt det!

Hej, tack för ditt inlägg!!
2500kr i böter?? löjligt! så dom stannade dig för ljusen? enligt vilken paragraf? felaktigt ljus?
syns det så tydligt att det är fejk om man nu kör 6000K på halvljus? eller bländar dom?

Hur upplevde du 6000k jämfört med 3400K?
Funderade på 8000K först just för att få den lite blåare nyansen, men det kanske bara ser fånigt och fejk ut?
Får ju inte bli för mkt blått heller!
Användarvisningsbild
av Nexus
6000k ger ett blåaktigt ljus.8000k ser ju bara blått ut och då lyser det ju sämre oxå.

Sen spelar det ingen roll om du har 6000k eller 3400k.Ber polisen dig slå på ljuset så ser ju vilken idiot som hellst att xenon blixtrar igång mot en vanlig lampa som bara tänds upp.

Sen får man enligt lag inte montera xenon då det inte sitter standard på bilen och det måste finnas automatisk höjd reglering om jag inte minns fel :?:

Bländar säger alla men ingen har någonsin blinkat åt mig och tycker inte det bländar mera än på vilken annan bil som hellst med xenon. Audis j*vla diod slinga bländar ju 10 gånger mera. :-(O)

Ska nog plocka öven mina i helljusen för böter har jag inte råd med.
av Tompa R
Severin skrev:Jag hade i halvljuset 6000k förut och ljuset vart bra men polisen börjar bli för medveten så jag håller mig bara till helljuset och där har jag 5000k och är nöjd.

blev du stoppad många gånger för att de störde sig på ditt halvljus? har själv 6000k och mött en del polisbilar, men de har aldrig brytt sig. vill själv inte få böter, vad är det för summa? och vad säger de?
Låg batterinivå Volvo V60

Har precis bytt batteriet, efter någon vecka[…]

Före 2021 när det nya infotainmentsystem[…]

"Limp home mode" ?

/quote] ADM finns, det fylldes på för c[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]