Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jweckstr
Hejsan! Har en v70-99 2,5 A vars klocka nollar sig (0:00) vid start. Detta sker inte alltid utan bara då det är minusgrader ute.

Trodde att batteriet skulle vara slut och jag har bytt det (till en 62 Ah och 480 A), men felet kvarstår.

Har någon haft liknande problem eller vet någon vad det kan vara frågan om :?:
av Frigge
Hade exakt samma fel på min -99,på den var det batteriet som var för dåligt helt enkelt. Vid start förbrukas batteriet så mycket att klockan inte får tillräckligt. Mystiskt att det inte hjälpte för dig med batteri. Vad var det för märke på batteriet ? Kanske är det inte 100 % laddat som nytt ?

/Fredrik
av jweckstr
Hejsan!

Batteriet var av märket VARTA (enligt försäljaren är märket marknadsledare...), och effekterna som ovan nämnda 62 Ah och 480 A. På orginalbatteriet var det 520 A, men detta borde väl inte inverka?
Användarvisningsbild
av Loner
Bytte du till ett helt fräscht batteri borde de tinte vara några problem, men du bytte till ett med lite lite sämmre köldstartskapacitet, men det borde inte spela in..

Men! laddar generatorn som den skall då så at batteriet är fräscht?

/L
av jweckstr
Hej!

Jo, batteriet var helt nytt, modellen "koppla i och kör" (behöver ej fyllas på eller laddas före ibruktagning.

Jag antar att generatorn laddar som den skall. Har dock inte kollat detta på något vis, men jag har för mig att vissa varningslampor skulle lysa om saken inte var så.

/Jan
av Frigge
Kolla laddningen från Generatorn,prova även att ladda batteriet. Ett nytt batteri kan vara svagt beroende på hur det förvarats o hur länge det stått.

/Fredrik

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]

Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]