Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hs
hej!
jag bytte idag huvudinstrument till ett med färddator för det var inte aktiverat i det andra.
när jag testade så fungerar inte varvräknaren och inte färddatorn bara klockan, kmräknaren och tempen. när jag vrider på infoknappen står det disc mellan vissa lägen, jag har läst om andra som bytt och de har bara pluggat in det nya så har det funkat, detta är det andra instrumentet som jag har provat och det var exakt samma fel på det andra,
det sitter 2 st flatstift på instrumentet vad är de till för?
bilen är import från tyskland men det borde väl inte spela någon roll.?
det står max på bensinmätaren på alla 3 instr så det vara likadana
har även provat en annan infoknapp men ingen skillnad
är det någon som vet vad det kan vara för fel
mvh
Hans
Användarvisningsbild
av sidhabo
För 850 finns det ju 2 fabrikat för instrumentet. VDO eller Yagasaki . Vet inte hur det är för V70 .... ?:-/
Kan det vara problemet :idea:
av hs
nej jag tror inte det tyvärr
det är de bränlserelaterade lägena som inte funkar, de andra funkar som de ska,
t.ex när den är inställd på nuvarande förbrukning så är det 4 ---- när man står still precis som det ska vara men när jag börjar köra står det 0,0.
jag funderar om det kan va nåt relä som ska monteras, men det är konstigt att inte varvräknaren fungerar är det något samband mellan dessa?
någon som har mer teorier att bolla med?

Hans
av hs
hej igen!
jag provar en gång till.
är det ingen som har någon teori?
kan det vara så att det beror på att båda varvräknarna är trasiga?
måste den fungera för att den ska kunna räkna ut förbrukningen? (tror inte det)
går det att flytta varvräknaren från mitt original intrument isåfall?
ni som har bytt som jag har det fungerat direkt efter byte av instrument och infoknapp eller har ni gjort nåt mer? på s-v70 alltså
kan det vara nåt som sätter felkod?
mvh Hans
Användarvisningsbild
av sidhabo
Har du provat byta tillbaka ditt gamla instrument ? Om det fortfarande funkar. Om inte, kan det ju vara glapp i kablage eller kontakter .... Som kommit i och med att du grävt i det nu.
Användarvisningsbild
av sidhabo
hs skrev:detta är det andra instrumentet som jag har provat och det var exakt samma fel på det andra,
Var det också 2 olika färd-dator-burkar ? Om det är lika som 850 kan man ju byta den som en separat del.
av hs
hej!
jo jag har bytt tillbaka 2 gånger och provat och varvräknaren fungerar varje gång på det gamla.
färddatorn är inbyggt i instrumentet på s-v70 och går inte att bytas separat.
tack för svaren
Användarvisningsbild
av sidhabo
Då måste du väl ha bytt in instrument som inte är kompatibla med ditt gamla . Ser de exakt lika ut ?
av hs
jo det är exakt samma, de äldre s-v70 instrumentet står det 70L på tankmätaren och på de senare står det max istället , även på mina
det skiljer ca 4 mån på tillverkningsdatum mellen dem.
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]