Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gottis
Hej
Va ju och köpte mig en fin volvo v70 2.5 se -98

När jag kör tycker jag att det är ett missljud från förarsidan.. frun som satt på passagerar sidan hör inte ett smack.

Ljudet är nästan konstant när jag kör . låter lika även om jag trampar ner kopplingen och rullar

Några ideer `
Användarvisningsbild
av Nexus
låter som ett hjullager. blir det tystare om du svänger åt höger? då belastas höger hjul mindre
Användarvisningsbild
av Gottis
Hej
Nej det är jut de som är problemet.. ljudet kommer vid hmm 40 km och låter lika hela tiden oavsätt om jag svänger eller trampar ner kopplingen gasar eller motorbromsar.. jag kan tycka att de låter som järn mot järn och malandes.., svagt

Tänkte också på framhjulslagret.. hade en saab 9000 förr som jag vill minnas lät liknade men den lät inte heller mer då jag svängde men när jag plockade ner lagret va de i tusen bitar helt säck.. men de va ett tag sedan så jag mins inte riktigt :oops:

Är lite rädd för att de kanske är lådan (manuell) men borde den då inte bli tyst om jag trampar ner kopplingen ?
Användarvisningsbild
av Phantom
Lyft framhjulet och snurra på det samtidigt som du håller en hand på fjädern. Vibrerar det i fjädern så har du ett dåligt framlager. Är det dåligt kan du även känna ett glapp om du vickar på hjulet med bilen upphissad.

Själv hade jag ett dåligt lager fram, men det gav inte ifrån sig något oljud. Det visade sig som ett sort glapp när jag vickade på hjulet, så oljud förekommer inte alltid.
Användarvisningsbild
av Gottis
Tack.. ska ta och prova de i morgon..

Jag har ju haft bakhjulsdrift nästan hela livet och volvo av alla modeler .. och en saab :???:
Men framhjulsdrift är jag inte så hemma på.. på en bakhjulsdriven bil.. har man missljud i växellådan blir den oftast tyst när man frikopplar är det samma me en framhjulsdriven bil ?
av Volvo_740_GLT
Phantom skrev:Lyft framhjulet och snurra på det samtidigt som du håller en hand på fjädern. Vibrerar det i fjädern så har du ett dåligt framlager. Är det dåligt kan du även känna ett glapp om du vickar på hjulet med bilen upphissad.

Själv hade jag ett dåligt lager fram, men det gav inte ifrån sig något oljud. Det visade sig som ett sort glapp när jag vickade på hjulet, så oljud förekommer inte alltid.
Inte alla gånger man känner i fjädern om ett hjullager är dåligt... Jag hade ett oljud från på min V70 AWD ett malande och jag snurrade på framhjulet och kände ingenting på fjädern och likaså vickade jag på hjulet med kände inget glapp.
Men jag chansade att byta hjullagret och när jag skruvade bort lagret så gick det bara i bitar
Användarvisningsbild
av Gottis
Hej
Jo jag ska kolla få fort de blir lite varmare :evil: är dock livrädd att de ska vara lådan.. men jag vill minnas när jag hade saaben.. så sa alla att de inte va framhjulslagret pga att det inte lät mera då jag svängde.
Utan de malde hela tiden.. men de va framhjulslagret. antingen får jag byta det eller hitta en duktig person i Uppsala som kan provköra bilen o lyssna :wink:
av volvofantast
På våran så var det ett framhjulslager som var kass och det blev ingen skillnad när man svängde,kände inget glapp när hjulet var på ,men när lagtret var loss då var det minsan helkass,hade nog inte gått att köra många mil till med.

Biltemas 044 pump fungerar kanon på min 745-[…]

Ja precis! Och visst är det väl kapslat[…]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]

Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]