Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vill gärna veta varför... är det genomgående hål för bultarna, så de tittar in i kylsystemet liksom, och läcker förbi via gängorna om man inte har kletet på... det är det enda som dyker upp i mitt huvud. ??:-/.
av speeedo
Okalettos skrev:Har Sikaflex-291 hemma. Använder det jämt till båten (över/under vattenytan), så det borde ju funka bra här med??
Bör ju kunna fungera. Tätar ju det mesta.
Hej, jag ska byta min vattenpump, så jag fortsätter här!
Hydraultätningsmassa på gängorna, måste man köpa det på volvo?
Och hur gick det för trådskaparen? Höll sikaflex tätt?
Tack på förhand!
Hej taxi,

Trådskaparen här, det håller helt tätt i mitt fall, men jag vet inte huruvida sika själva skulle rekommendera sin produkt sikalfex291 till denna applikation :wink:, för det står i sikas produktblad att produkten bland annat inte är resistent mot alkohol ;-//. Med andra ord kanske du bör försöka finna en mer anpassad produkt :-)-). Sen att glykol är den enklaste av de tvåvärda alkoholerna gör ändå inte att jag vågar dra någon slutsats alls, inte heller att den är utspädd med vatten minst 50% i kylarsystemet, istället hade jag kontaktat sika och fått ett utlåtande av dem :idea:. Konstigt att jag inte gjorde det själv förresten :shock:, minns inte att jag gjorde det iaf, det hade jag nog skrivit i så fall ;-//.
Men såvida du inte har sikaflex291 hemma och "vill" använda det, så är det nog kanske till och med billigare att köpa rätt avsedd produkt :wink:.

Saxat lite från sikas produktblad:
Kemikaliebeständighet
Sikaflex®-291i är resistent mot
färskvatten, sjövatten, kalkhaltigt
vatten, avloppsvatten, utspädda
syror och baser; temporärt
resistent mot drivmedel,
mineralolja, vegetabiliska och
animaliska fetter och oljor;
ej resistent mot organiska syror,
alkohol, koncentrerade
mineralsyror och frätande