- lör 23 jan 2010, 16:22
Har en V70, 98-års modell, 2.5t som gått 27500 mil.
Upptäckte att den var helt utan olja så jag fyllde på 4 liter. Efter 8 mil så visade oljestickan tomt.
Eftersom oljetryckslampan inte har tänts, och motorn låter OK antar jag att jag inte kört helt utan olja.
Märkte att om jag tar upp oljestickan så pyser det ut luft.
Vattnet i kylaren påverkas inte, så det finns inget läckage därifrån.
Hade den på verkstad och de konstaterade att oljan läcker ut via påfyllningslock och oljestickan.
De kontrollerade också att vevhusventilen var OK.
För att öppna toppen och felsöka behövde de närmare 5000kr, och då ingick ingen reparation.
Så de rekommenderade motorbyte som går på 25000kr (då ingår arbete, beg.motor, ny koppling, ny kamrem).
Hur skulle ni ha gjort? Jag gillar bilen och skulle gärna ha den kvar några år till, men 25000kr kanske är lite väl mycket att lägga på en så pass gammal bil.
Är det någon idé att öppna toppen och se vad det kan vara?
Har ni några förslag?
la till bilmodell i rubriken/Grammse
Upptäckte att den var helt utan olja så jag fyllde på 4 liter. Efter 8 mil så visade oljestickan tomt.
Eftersom oljetryckslampan inte har tänts, och motorn låter OK antar jag att jag inte kört helt utan olja.
Märkte att om jag tar upp oljestickan så pyser det ut luft.
Vattnet i kylaren påverkas inte, så det finns inget läckage därifrån.
Hade den på verkstad och de konstaterade att oljan läcker ut via påfyllningslock och oljestickan.
De kontrollerade också att vevhusventilen var OK.
För att öppna toppen och felsöka behövde de närmare 5000kr, och då ingick ingen reparation.
Så de rekommenderade motorbyte som går på 25000kr (då ingår arbete, beg.motor, ny koppling, ny kamrem).
Hur skulle ni ha gjort? Jag gillar bilen och skulle gärna ha den kvar några år till, men 25000kr kanske är lite väl mycket att lägga på en så pass gammal bil.
Är det någon idé att öppna toppen och se vad det kan vara?
Har ni några förslag?
la till bilmodell i rubriken/Grammse