Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvomanen
hej! behöver råd från erfarna o kuniga personer,
har en volvo t5r 95a, när jag kör hörs det ett ljud som ett voblande (klunk,klunk) ljud , först trodde jag att det var driv knutarna , så jag bytte hela drivaxeln( från bilskroten) , 2 ggr faktiskt , men ljudet kvarstår , har balanserat 3 ggr i olika däckverkstad, har bytt bäraren, nu undrar jag om det är nån som vet eller tror vad det kan vara för fel, innan jag lämnar in den till dyra bilia. mycket tack för er som svarar!!!
Användarvisningsbild
av eldaria
Kan vara motor fästet, det är den som sitter i motor rummet nära rutan i mitten.
Där sitter en gummi grej som ibland ska bytas.
Svårt at göra själv har jag läst.
av volvomanen
eldaria skrev:Kan vara motor fästet, det är den som sitter i motor rummet nära rutan i mitten.
Där sitter en gummi grej som ibland ska bytas.
Svårt at göra själv har jag läst.
tack för svaren
men jag har lämnat in bilen för byte av motorfäste, o stötdämpare o annat små fix eller mycket , kostade mig 12k, men det hjäplte inte
av *pettson*
volvomanen skrev:hej! behöver råd från erfarna o kuniga personer,
har en volvo t5r 95a, när jag kör hörs det ett ljud som ett voblande (klunk,klunk) ljud , först trodde jag att det var driv knutarna , så jag bytte hela drivaxeln( från bilskroten) , 2 ggr faktiskt , men ljudet kvarstår , har balanserat 3 ggr i olika däckverkstad, har bytt bäraren, nu undrar jag om det är nån som vet eller tror vad det kan vara för fel, innan jag lämnar in den till dyra bilia. mycket tack för er som svarar!!!
byt ditt hjullager... det konstaterade dom antar jag?
av volvomanen
*pettson* skrev:

tack för ditt svar
men var sitter hjullagret. är det lätt att byta , vad kostar det?
av *pettson*
volvomanen skrev:
*pettson* skrev:

tack för ditt svar
ditt hjul är bultat i en medbringare som sitter ihop med lagret..
lyft bilen.. känn på hjulet om det går att vicka på? om det skramlar så som du beskriver ska det definitivt kännas..
Åtgärden vid lagerbyte är enkel..
Lossa navmuttern till drivaxeln med en 36 hylsa
hissa bilen... palla upp..
lossa hjulet
lossa och ta bort länkarmens inre skruvar..(för att slippa spindelleden om det är hel arm med spindelled. Med bytbar spindelled så lossar du dom tre muttrarna till spindelleden.. och hakar ur spindeln..
vrider på fjäderbenet.. trycker in drivaxeln..(knuten) hakar ur den..binder upp den..
Tar fram E14 hylsan lossar dom 4 skruvarna du nu ser på insidan i spindeln..och tar bort skruvarna..
tar fram en huggmejsel och sätter den i springan mellan lagerhållaren och spindeln ca kl11 om man har spindeln rakt framför sej med navet mot dej.. knacka till ett par ggr och du bör nu ha fått ett hjullager i handen..
slipa bort rosten som är i hålet där lagret ska monteras..(lättare då)
lägg lite kopparfett på nya lagrets utsida (eller smörj hålet med tunt med kopparfett) tryck in nya lagret ta fram blå låsvätska för att låsa skruvarna med eller köp nya skruvar.. (volvo rekommenderar alltid nya)
skruva åt med 65nm+ 90 grader om jag inte minns fel.. men skippa dom 90 graderna om inte nya bultar monterats..
återmontera resten...
lagret kostar 499 kronor på biltema eller ca 1500 på volvo.. och det är likvärdig kvalitet..FAKTISKT... har ioförsej inte fått biltema lagren testade mera än 6000 mil ännu..dock inga problem dit iallafall..
av volvomanen
*pettson* skrev:
volvomanen skrev:
*pettson* skrev: byt ditt hjullager... det konstaterade dom antar jag?

tack för ditt svar
ditt hjul är bultat i en medbringare som sitter ihop med lagret..
lyft bilen.. känn på hjulet om det går att vicka på? om det skramlar så som du beskriver ska det definitivt kännas..
Åtgärden vid lagerbyte är enkel..
Lossa navmuttern till drivaxeln med en 36 hylsa
hissa bilen... palla upp..
lossa hjulet
lossa och ta bort länkarmens inre skruvar..(för att slippa spindelleden om det är hel arm med spindelled. Med bytbar spindelled så lossar du dom tre muttrarna till spindelleden.. och hakar ur spindeln..
vrider på fjäderbenet.. trycker in drivaxeln..(knuten) hakar ur den..binder upp den..
Tar fram E14 hylsan lossar dom 4 skruvarna du nu ser på insidan i spindeln..och tar bort skruvarna..
tar fram en huggmejsel och sätter den i springan mellan lagerhållaren och spindeln ca kl11 om man har spindeln rakt framför sej med navet mot dej.. knacka till ett par ggr och du bör nu ha fått ett hjullager i handen..
slipa bort rosten som är i hålet där lagret ska monteras..(lättare då)
lägg lite kopparfett på nya lagrets utsida (eller smörj hålet med tunt med kopparfett) tryck in nya lagret ta fram blå låsvätska för att låsa skruvarna med eller köp nya skruvar.. (volvo rekommenderar alltid nya)
skruva åt med 65nm+ 90 grader om jag inte minns fel.. men skippa dom 90 graderna om inte nya bultar monterats..
återmontera resten...
lagret kostar 499 kronor på biltema eller ca 1500 på volvo.. och det är likvärdig kvalitet..FAKTISKT... har ioförsej inte fått biltema lagren testade mera än 6000 mil ännu..dock inga problem dit iallafall..
jätte tack för de långa svaren.( nöjd)
jag ska försöka byta o se om det blir bättre!
Användarvisningsbild
av ketto
skickar din guide *Pettson* till han!
Den är ju helt perfekt!
volvomanen skrev:först trodde jag att det var driv knutarna , så jag bytte hela drivaxeln( från bilskroten) , 2 ggr faktiskt , men ljudet kvarstår , har balanserat 3 ggr i olika däckverkstad, har bytt bäraren,

----------------------------------

jag har lämnat in bilen för byte av motorfäste, o stötdämpare o annat små fix eller mycket , kostade mig 12k, men det hjäplte inte

-------------------------------

En hel del som bytts i onödan tycker jag... Hur skulle det vara att kolla upp saker istället för att bara "byta och se om det blir bättre"?
Hjullagret behöver inte glappa för att vara dåligt, men det hörs om man snurrar på hjulet för hand.
av volvomanen
Sparkz skrev:
volvomanen skrev:först trodde jag att det var driv knutarna , så jag bytte hela drivaxeln( från bilskroten) , 2 ggr faktiskt , men ljudet kvarstår , har balanserat 3 ggr i olika däckverkstad, har bytt bäraren,

----------------------------------

jag har lämnat in bilen för byte av motorfäste, o stötdämpare o annat små fix eller mycket , kostade mig 12k, men det hjäplte inte

-------------------------------

En hel del som bytts i onödan tycker jag... Hur skulle det vara att kolla upp saker istället för att bara "byta och se om det blir bättre"?
Hjullagret behöver inte glappa för att vara dåligt, men det hörs om man snurrar på hjulet för hand.

jo! ni har rätt
jag har gjort massa saker som mina kompisar tror att det kan beror det ena eller det andra, så jag har gjort massa saker utan att det har blivit bättre , kanske bättre att felsöka i bilia!

Här är ju justerbara IPD toe-rods.. :-)[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]