Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jokos
Har en 855-94. För en vecka sedan så var den seg i batteriet vid startförsök. Helt plötsligt vid startförsöket så hoppar något larm igång. Tutar och blinkar med blinkersen. Vrider av tändningen, gör ett nytt försök, alla lampor lyser i instrumentet som normalt men själva "startläget"är dött. Kan vrida till startläge men inget händer. Förmodligen larmet som ordnat det.
Efter några minuter så slutar det blinka och tuta. Sätter nyckeln i dörren och låser upp-tutar och blinkar igen. Sätter i ett fräscht batteri och prövar-samma resultat. Tutar och blinkar.

Ledsnar på den. Ringer Brandt. De kan ta den nästa dag. Bogserar dit den med ordern "koppla bort larmet och ev startspärr". De skjuver in bilen i verkstaden det sista de gör på dagen och sätter batteriet på laddning. Nästa morgon sätter de tillbaka batteriet och bilen startar!!!!!! De trodde att pga att bilen varit strömlös över natten så hade larmet/spärren släppt.

Larmet gick ej att koppla bort pga att det satt integrerat i någon annan elektronikbox sa de.(tyvärr, jag vill koppla bort det. Går det? Någon som vet?)

Bilen gick och startade klockrent i en vecka. Söndag morgon-samma sak igen. Exakt samma. Tutar och blinkar.
Har aldrig låst bilen efter turen till verkstaden i rädsla att den ska larma igen, så larmet går av någon anledning på av sig självt. Detta sker vid kall väderlek och om det är dåligt i batteriet har jag fått för mig.

Idag kl 18,00 ställde jag bilen i ett varmgarage. Har varit och köpt ett nytt batteri. Det ska jag sätta i imorgon efter kl 09,00 för då har den stått strömlös lika länge som den gjorde på verkstaden!
Får se om den startar då............

MEN, GÅR DET PÅ NÅGOT SÄTT KOPPLA BORT LARMET/STARTSPÄRREN? (jag är medveten om att det inte är bra att informera om sådant på ett öppet forum, men skicka ett mail till mig om någon kan hjälpa mig med detta)

Jag har ingen pinne att stoppa i något hål i bilen. Har/hade en dosa i nyckelknippan som ska vara till c-låset, men den har jag tagit bort för att eliminera att det är den som är felet.
av jokos
I.o.m att jag aldrig använder eller slår på något larm, eller ens låser bilen, så tycker jag det är konstigt att den bara kan börja larma helt plötsligt. Gick dock runt problemet idag genom att plocka bort säkringen till c-låset. Då slutade den att blinka och larma. Den startade t.o.m. Allt frid och fröjd igen, får se hur länge.

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Lyfte i dragkroksfästet, gick hur bra som he[…]