- lör 09 jan 2010, 13:31
#363988
Det är väl typiskt nu i kylan med enbart uteparkering .... Bilen svek mig.
Startade inte på första i morse som vanligt. Efter 4-5 försök gick den igång på tomgång. Gick så några minuter medans jag kollade i motor-rummet. Sen när jag nuddade gasen la den av direkt. Fick inte igång den mer sen.
Medans den snurrade såg jag att den tjocka luft-slangen mellan insugs-spjället och toppen på kylen var "ihopsugen" . När motorn stannat var den normal.
Grejen är att jag aldrig mekat med turbon och har ingen vidare pejl på hur den funkar. Så om ni kan hjälpa mig med mina gissningar ....
Är detta intercooler-slangen ? Ska den få luft från den grova slangen i botten på kylen ? Går denna slangen i botten till luftrenaren eller var ?
Jag provade att lyfta locket på luftrenaren men den startade inget bättre.
Det jag fruktar är att turbon pajat. Kan man koppla väck turbon och få motorn att snurra så man kan ta sig till varm-garage ?
Om jag lossar slangen i toppen på kylet, kommer motorn snurra igång då tro ?
Har kört några hundra mil utan att turbo-indikatorn funkat. Nu när jag kollad runt i motorn upptäckte jag att en skarv till ett smalt luftrör framtill i motor-rummet hade lossnat. När jag satt i den fick jag utslag på turbo-mätaren igen. Att slangen varit ur nu ett tag kan det ha orsakat problem med turbon ?
Får väl läsa på mer om hur turbon funkar. Men vore tacksam för tips på vägen ....
Startade inte på första i morse som vanligt. Efter 4-5 försök gick den igång på tomgång. Gick så några minuter medans jag kollade i motor-rummet. Sen när jag nuddade gasen la den av direkt. Fick inte igång den mer sen.
Medans den snurrade såg jag att den tjocka luft-slangen mellan insugs-spjället och toppen på kylen var "ihopsugen" . När motorn stannat var den normal.
Grejen är att jag aldrig mekat med turbon och har ingen vidare pejl på hur den funkar. Så om ni kan hjälpa mig med mina gissningar ....
Är detta intercooler-slangen ? Ska den få luft från den grova slangen i botten på kylen ? Går denna slangen i botten till luftrenaren eller var ?
Jag provade att lyfta locket på luftrenaren men den startade inget bättre.
Det jag fruktar är att turbon pajat. Kan man koppla väck turbon och få motorn att snurra så man kan ta sig till varm-garage ?
Om jag lossar slangen i toppen på kylet, kommer motorn snurra igång då tro ?
Har kört några hundra mil utan att turbo-indikatorn funkat. Nu när jag kollad runt i motorn upptäckte jag att en skarv till ett smalt luftrör framtill i motor-rummet hade lossnat. När jag satt i den fick jag utslag på turbo-mätaren igen. Att slangen varit ur nu ett tag kan det ha orsakat problem med turbon ?
Får väl läsa på mer om hur turbon funkar. Men vore tacksam för tips på vägen ....
745 -88 Aut B230F, 740a
855 -95 Turbo Automat
855 -95 Turbo Automat