Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sidhabo
Det är väl typiskt nu i kylan med enbart uteparkering .... Bilen svek mig.
Startade inte på första i morse som vanligt. Efter 4-5 försök gick den igång på tomgång. Gick så några minuter medans jag kollade i motor-rummet. Sen när jag nuddade gasen la den av direkt. Fick inte igång den mer sen.
Medans den snurrade såg jag att den tjocka luft-slangen mellan insugs-spjället och toppen på kylen var "ihopsugen" . När motorn stannat var den normal.
Grejen är att jag aldrig mekat med turbon och har ingen vidare pejl på hur den funkar. Så om ni kan hjälpa mig med mina gissningar ....
Är detta intercooler-slangen ? Ska den få luft från den grova slangen i botten på kylen ? Går denna slangen i botten till luftrenaren eller var ?
Jag provade att lyfta locket på luftrenaren men den startade inget bättre.
Det jag fruktar är att turbon pajat. Kan man koppla väck turbon och få motorn att snurra så man kan ta sig till varm-garage ?
Om jag lossar slangen i toppen på kylet, kommer motorn snurra igång då tro ?

Har kört några hundra mil utan att turbo-indikatorn funkat. Nu när jag kollad runt i motorn upptäckte jag att en skarv till ett smalt luftrör framtill i motor-rummet hade lossnat. När jag satt i den fick jag utslag på turbo-mätaren igen. Att slangen varit ur nu ett tag kan det ha orsakat problem med turbon ?
Får väl läsa på mer om hur turbon funkar. Men vore tacksam för tips på vägen ....
Användarvisningsbild
av B4B
Du är inne på rätt väg när du säger att intercooler-slangen sugs ihop, kolla in dessa trådar med liknade symtom. Frusen IC. :wink:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=49241
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=49080
Användarvisningsbild
av sidhabo
Tack B4B. Fan vad detta forum rockar.
Hittade tråden med lösningen på första sökningen.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 50#p248230

Så jag är redan tillbaka in i värmen. Bilen går.
Tog loss övre slangen från intercoolern. Då kunde jag starta bilen. Fick lov att ha den på tomgång i 30 minuter innan det släppte.
Undrar om det var min lösa slang till turbomätaren som hjälpt till att få in extra fukt i intercoolern ?
Annars har jag frågat efter en anvisning från Pettson, om hur man kan pilla dit nån luftning-nippel.
Har ingen lust att vänta 30 minuter på att få igång bilen varje gång det blir kallt.
Hjälper det nåt ifall man gör rent intercoolern ? ... och är det jobbigt ?
Verkar ju inte som man är ensam med detta problem :roll:
Användarvisningsbild
av sidhabo
Den startade några dar. Samma fel i morse :(
Denna gång räckte det med att köra tomgång 10 minuter.
Det var -10 grader idag . Samma som förra gången den krånglade. Därimellan var det mera mot -5. Då den funkade.

Ni som har haft felet. Vad ska man vänta sig . Blir det långsamt sämre eller ?
Är fixen att borra i nippeln enligt service-tipset ? Eller måste man, förutom det, få väck fukten i ICn på nåt sätt ?

Har lite svårt att komma åt att meka just nu. Testade idag att varva den ordenligt innan jag stängde av den. Tänkte att det kanske kan få väck lite fukt innan den fryser på igen ... halmstrå :oops:

Kanske ta loss i toppen och botten och köra en värmefläkt in i toppen nån timme ??:-/
Nån som prövat nåt annat nöd-trick ?

Enbart tillgång till uteparkeringen :(
av wexe
Min 850 blev likadan den vart slö sen dan efter gick den inte igång tog bort min luftslangen och lät den gå lite tomgång så satte jag tillbaka den vips allt funka fint sen lät jag bilen bara stå och gå 20 min kanske sen dess har inte samma fel kommit tillbaka.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Försökte hitta pris på intercooler på skruvat och mekonomen. Hittade nada. Är det enbart Bilia som gäller ?
Nån som har ett pris från whatever ?
Bilen går fint nu ... Bara -2 i Göteborg :roll:
Användarvisningsbild
av sidhabo
Beställde nippel till ICn idag för att montera enligt Volvo serviceordern. 42 kr :)
Leveranstid 5 dagar ....
Limmet från Volvo kostade 274 kr :shock: Jag skippade det ... Måste väl gå lika bra med nåt billigare "superlim" :?:
Användarvisningsbild
av sidhabo
Ok, borrat in nippeln. Verkar funka. Startar felfritt nu även när det är -15 grader ...

Biltemas 044 pump fungerar kanon på min 745-[…]

Ja precis! Och visst är det väl kapslat[…]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]

Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]