Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av percy
Hej!

Jag har som rubriken anger en V70 -99 med en B5254S till hjärta.

Den eviga frågan, kamremsbytesintervall är på tapeten för mig.

Instruktionsboken står att kamremmen ska bytas per 12 000 mil eller 5 år. Så skedde för 5 år sedan och då var mätarställningen ca 9000 mil.

Idag är mätarställningen ca 14500 mil och det har lixom gått ytterligare 5 år och jag funderar på kamremsbyte igen.

När jag ringer runt och frågar (verkstäder) om det är dags igen så får jag olika svar. någon menar att åldern spelar ingen roll, andra menar att jag först nu hade behövt byta kamrem för första gången osv....

Är det någon där ute i det varma Svedala som vet vad som gäller? är original remmen annorlunda än en utbytes i materialkomposition och därför gäller inte det som står i instruktionsboken längre?

Jag kan ju alltid byta om jag känner mig osäker eller om en inspektion upptäcker att remmen är kass osv. men det känns märkligt att man inte får ett entydigt svar, eller är det så att jag inte begriper något i detta fallet?

/ Percy
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
5 år/12000 mil har du knappast på en V70-99a. :wink:

850 t.o.m årsmodell 1993 har intervall på 7500mil/5år

Årsmodell 1994-1998 har intervall på 8år/12000mil

På en V70-99 ligger kamremsintervallen på 10år /16500mil

Har du hört med en Volvoverkstad? Vad säger de?

/Kalle
är det lugnt att köra med kamrem 16500mil/10år? Känns som ett långt intervall. Min är bytt vid 12000mil, trots att intervallet är 16500, bilen har nu gått 22000. Funderar på om man ska byta nästa år. det kanske är onödigt? lr?
av percy
16500 mil säger flera men även andra intervall anges när jag frågar runt.

I serviceboken står tydligt att kamrem ska bytas vart 5:e år.... Det går inte att tolka fel. However om man ska lusläsa den så står även att 12000 mila intervallet kan variera map modell och i stämpelrutorna i serviceboken finns bara kamrem upptaget på 16500 mil för aktuell modell. I sit corrected..... :D

Det som är väldigt intressant är att det är en volvoverkstad som utförde förra kamremsbytet map 5 års intervall. Särskilt om det nu finns åsikter om att remmen ska vara duglig i 10 år?

För mig är det viktigare att fastställa ev åldersgränser eftersom jag cyklar ToR jobbet vilket inte renderar mil på bilen i onödan. typ. 8)

/ percy
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Har du rätt servicebok till rätt modell då? Ska kolla vad det står i min bok... Tror inte intervallen har blivit kortare iochmed V70
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]