Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej igen alla, nu har jag lyckats sura ner bilen (tror jag), tog ut bilen ur garaget på jobbet pga platsbrist i förrgår sen blev det ju 25 minusgrader såklart så efter ett dygn ute gick den inte att starta, den tände till några ggr, sen malde den bara utan antydan till tändning. Luktade inte bensin och kändes inte som den förlorade komp så jag antar att nåt frusit bara? Så då puttar vi in den i garaget där den efter ett dygn i värme fotfarande inte startar MEN nu känns det som kompet försvann, motorn går liksom runt väldigt lätt nu men tänder förstås fortfarande inte. Och nu luktar det lite bensin också...

SÅ... tänkte göra som Pettson föreslagit många andra här; en matsked olja i varje cylinder, koppla ur spridarna, nöta på starten tills kompen återvänder (förhoppningsvis) och sen koppla i spridarkontakterna igen.

Om ingen vill avråda? Har en 850 glt -97, trodde inte den var så sliten att detta kunde hända, men-men..

Ska bli intressant att se hur VD:n reagerar när garaget är fyllt med oljerök, ett litet plus i det här antar jag :)
Tänkte jag skulle besvara mig själv lite här, kanske kan hjälpa nån? Så tack så mycket Pettson! ditt knep med olja i cylindrarna funkade ju klockrent! Bilen går som en klocka och brandlarmet gick inte på jobbet som jag trodde det skulle göra, trots rejäl rökutveckling... :D

Kruxet är att nu hugger ratten när jag svänger höger, kan jag ha haft sönder nåt viktigt när vi puttade runt bilen utan servo?
Jävlar va snabb du var! :shock: Tack! Är helnöjd nu ändå med fungerande motor så jag skulle nog klara mig utan servo helt och hållet.. Men jag ska avvakta och se om det blir bättre, god fortsättning! Och kanske dags för Herr Pettson att sätta ut nåt slags kontonr som man kan göra frivilliga insättningar på..? Har sparat ganska mycket pengar sen jag blev medlem här, så ett stort tack till dig och förstås alla andra här som tar hand om oss lättlurade kultingar :D
taxi skrev:Jävlar va snabb du var! :shock: Tack! Är helnöjd nu ändå med fungerande motor så jag skulle nog klara mig utan servo helt och hållet.. Men jag ska avvakta och se om det blir bättre, god fortsättning! Och kanske dags för Herr Pettson att sätta ut nåt slags kontonr som man kan göra frivilliga insättningar på..? Har sparat ganska mycket pengar sen jag blev medlem här, så ett stort tack till dig och förstås alla andra här som tar hand om oss lättlurade kultingar :D
:-)-) Lugnt.. försöker lösa nåt till hemsidan.. Visst är det roligt att oljetricket fungerar . Så lite och så enkelt..
Det är faktiskt roligt, det där med oljan, fick inte ens nån lambdalampa som lös längre än vanligt trots allt man gjort med motorn, tycker nästan nånting borde krångla ett litet tag iaf..?

Och du borde verkligen inte skämmas för att fixa det där med kontot, och nästan alla har väl internetbank idag så det skulle ju vara så lätt om det bara gick. Va kul jag uttryckte mig där förresten!
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]