- ons 06 jan 2010, 22:18
Hej!
Min första post på detta forum. Jag är förre detta Saab-ägare. Nu behöver jag köpa en ny vinterbil och har Volvo som en kandidat. Jag är speciellt intresserat av bifuel modellerna. Skulle några vänliga forummedlemmar hjälpa mig att få lite klarhet kring Volvo som vinterbil i allmänhet och bifuel modellerna i synnerhet?
Jag är tyvärr inte rik som ett troll så det är budget mellan 30-50 000kr.
Här är frågorna:
1. Är Volvo bifuel en bra vinterbil (850 och V70)?
2. Finns bifuelbilarna endast med automatlåda?
3. Jag har läst att det finns vanliga och kända fel kring bifuelsystemet på Volvo.
3 a) Vilka är dessa fel?
3 b) Hur kan man kontrollera innan köp om ett fel i bifuel systemet finns?
3 c) Hur mycket kostar dessa fel att fixa?
4. Kan man endast fylla miljögas (CNG) i bifuel? Eller kan man även fylla i LPG? (typ sån gas som är vanlig i Baltikum / Polen)
5. Hur stor är bagageutrymmet i en bifuel 850 V70 (97-00) jämförd med en bensindriven dito? Är det typ 50% av utrymmet som försvinner pga gastanken?
6. Är det någon årsmodell som är bättre att satsa på?
Tack för all möjlig input och hjälp!
Min första post på detta forum. Jag är förre detta Saab-ägare. Nu behöver jag köpa en ny vinterbil och har Volvo som en kandidat. Jag är speciellt intresserat av bifuel modellerna. Skulle några vänliga forummedlemmar hjälpa mig att få lite klarhet kring Volvo som vinterbil i allmänhet och bifuel modellerna i synnerhet?
Jag är tyvärr inte rik som ett troll så det är budget mellan 30-50 000kr.
Här är frågorna:
1. Är Volvo bifuel en bra vinterbil (850 och V70)?
2. Finns bifuelbilarna endast med automatlåda?
3. Jag har läst att det finns vanliga och kända fel kring bifuelsystemet på Volvo.
3 a) Vilka är dessa fel?
3 b) Hur kan man kontrollera innan köp om ett fel i bifuel systemet finns?
3 c) Hur mycket kostar dessa fel att fixa?
4. Kan man endast fylla miljögas (CNG) i bifuel? Eller kan man även fylla i LPG? (typ sån gas som är vanlig i Baltikum / Polen)
5. Hur stor är bagageutrymmet i en bifuel 850 V70 (97-00) jämförd med en bensindriven dito? Är det typ 50% av utrymmet som försvinner pga gastanken?
6. Är det någon årsmodell som är bättre att satsa på?
Tack för all möjlig input och hjälp!