Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ErikW
Hej!

Min första post på detta forum. Jag är förre detta Saab-ägare. Nu behöver jag köpa en ny vinterbil och har Volvo som en kandidat. Jag är speciellt intresserat av bifuel modellerna. Skulle några vänliga forummedlemmar hjälpa mig att få lite klarhet kring Volvo som vinterbil i allmänhet och bifuel modellerna i synnerhet?

Jag är tyvärr inte rik som ett troll så det är budget mellan 30-50 000kr.
Här är frågorna:
1. Är Volvo bifuel en bra vinterbil (850 och V70)?
2. Finns bifuelbilarna endast med automatlåda?
3. Jag har läst att det finns vanliga och kända fel kring bifuelsystemet på Volvo.
3 a) Vilka är dessa fel?
3 b) Hur kan man kontrollera innan köp om ett fel i bifuel systemet finns?
3 c) Hur mycket kostar dessa fel att fixa?
4. Kan man endast fylla miljögas (CNG) i bifuel? Eller kan man även fylla i LPG? (typ sån gas som är vanlig i Baltikum / Polen)
5. Hur stor är bagageutrymmet i en bifuel 850 V70 (97-00) jämförd med en bensindriven dito? Är det typ 50% av utrymmet som försvinner pga gastanken?
6. Är det någon årsmodell som är bättre att satsa på?

Tack för all möjlig input och hjälp!
Användarvisningsbild
av CarMan
ErikW skrev:Hej!

Min första post på detta forum. Jag är förre detta Saab-ägare. Nu behöver jag köpa en ny vinterbil och har Volvo som en kandidat. Jag är speciellt intresserat av bifuel modellerna. Skulle några vänliga forummedlemmar hjälpa mig att få lite klarhet kring Volvo som vinterbil i allmänhet och bifuel modellerna i synnerhet?

Jag är tyvärr inte rik som ett troll så det är budget mellan 30-50 000kr. I den prisklassen får du en ganska sliten bil som behöver en hel del reprationer varje år.
Här är frågorna:
1. Är Volvo bifuel en bra vinterbil (850 och V70)? Vinter är inget bekymmer för en volvo, bara allt fungerar, en gamal bil kan ha många defekter, vilket kan skapa problem.
2. Finns bifuelbilarna endast med automatlåda? finns manuell också, men taxibilar har nästan alltid automat, o många bilar har ju varit taxi
3. Jag har läst att det finns vanliga och kända fel kring bifuelsystemet på Volvo. på en så gammal bil, kan ju va som helst gå sönder, specielt om den rullat många mil
på en sån tar tankarna inget utrymme alls av bagaget

3 a) Vilka är dessa fel? utslitett toplock, gasregulator, gasfördelare, olja i tanken, magnetvernil i tanken, brytaren på tanklocket
3 b) Hur kan man kontrollera innan köp om ett fel i bifuel systemet finns? den går inte på gas, eller stannar i korsningar, dricker vatten m.m.
3 c) Hur mycket kostar dessa fel att fixa? oftast väldigt dyrt at laga
4. Kan man endast fylla miljögas (CNG) i bifuel? Eller kan man även fylla i LPG? (typ sån gas som är vanlig i Baltikum / Polen) du kan bara tanka CNG
5. Hur stor är bagageutrymmet i en bifuel 850 V70 (97-00) jämförd med en bensindriven dito? Är det typ 50% av utrymmet som försvinner pga gastanken?googl. gissar på at tenken är 45cm i diameter o täcker hela bilens bredd
6. Är det någon årsmodell som är bättre att satsa på? kvittar när dt är så gammla bilar du titar på, då är det hur bilen är skött som avgör

Tack för all möjlig input och hjälp!
Kliv upp på en V70N med mindre än 10 000 mil på mätaren, då kan du köra relativt problemfritt i många mil...

När det gäller behörigheten (kö[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]