Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#360060
Hej,

I går natt blev problemet konstant. Det gick att köra tills batteriet blev urladdat sen blev vi stående...
Varningslamporna har under tidigare år lyst tillfälligt några gånger men slocknat av sig själv igen efter en ganska kort stund.
Har bl.a. inträffat vid häftiga regn. Det är många år sedan det hände första gången.
På senare tid har det hänt lite oftare.

Bilen har gått ca 17000 mil och jag misstänker genrator-kol-laddningsregulator.
Drivrremmen är OK.
Har inte kollat matningen till D+ kontakten, rotormagnetiseringen, än.
Om den matningen är OK, är det då rimligt att misstänka genrator-kol-laddningsregulator?

Vore skönt om någon i så fall kan förklara varför även varningslamporna utöver laddningen lyser?
(Det är kallt ute och jag vill helst inte demontera generatorn om jag är inne på fel spår...)

De här lamporna lyser:
Spolarvätska
Bensin
Glödtrådsvakt
Laddning
Kylvätsketemperatur
Färd- & parkeringsbroms
Lambdasond
Service

Tips mottages tacksamt,
/Roland
#360066
Du menar att lamporna börjad lysa när du körde ? Och fortsatte lysa tills batteriet tog slut ?
Behöver inte vara generatorn som felar. Testa enklast genom att ladda batteriet och starta. Sen kan du se vad du får för spänning ur generatorn. + vad du får fram till D+. Se om du kan få igång laddningen från generatorn ...

Felet kan vara i instrumentet (eller kablage). Så du inte får spänning till magnetiseringen.
Att alla lampor lyser pekar lite mer på jordfel, eller annat fel, i instrumentet .
Vet att det är ett känt problem i 740n i alla fall.
#360118
Utan att göra en stor affär av det kan vi konstatera att bilen inte längre laddar? Batteriet tog slut. Naturligtvis får du gärna ladda upp batteriet och starta upp för att mäta hur mycket laddning du har? Bevisligen så var det ju otillräckligt förut.
#360142
Korrekt uppfattat - nästan i alla fall. Förut tändes lamporna under färd och slocknade under densamma.
Nu senast förblev lamporna tända direkt efter starten och lyste tills batteriet dog.

Batteriet står redan på laddning och i morgon ska jag precis som du skriver kolla om jag får fram någon +matning till D+. Skulle tillfälligt vilja tjuvkoppla +matning om den ordinarie saknas för att se om generatorn vaknar till liv.
Räcker det att koppla t.ex. en 5W glödlampa mellan 12V pluspolen och D+ för att laddningsregulatorn ska fungera?

Det andra du skriver, instrument/kablage/jordfel, är precis det jag inte ville höra...
Men jag är rädd att det är åt det hållet det lutar :-(

Om någon har stött på detta tidigare så vore lite mer exakta tips på misstänkta jordpunkter, kablage-skarvar etc tacknämligt. Borde finnas något/några ställen som kan bli utsatt för vattenstänk vid körning i kraftigt regn...
#360413
Har kollat kolen i genratorn och dem är helt ok.
Spänningen till D+ obelastad ligger på drygt 11 Volt men jag lyckas inte få igång någon laddning i alla fall.
Har bestämt mig för att lägga laddningsproblemet på is tills jag har fått ordning på alla övriga varningslampor.

Ska skaffa mig en bok med elschema så fort jag kan.
Undrar om det finns elschema (850 GLT -97) på nätet någonstanns som jag kan kika på tills att jag har fått tag i boken?

Är fortfarande intresserad av tips om kända jord- eller kabelfel.
Har kollat och fräschat upp en jordanslutning på framsidan av motorn mittemellan generator och startmotor.
Hittade dessutom hittat 2st smala jordflätor i respektive bakre hörn av motorn samt
2st direkt från batteriets minuspol.
Ska kolla dessa också men frågan är om det finns ännu fler (som jag inte har hittat)?
#360633
Ett tips, även om kolen är ok kan släpringen vara nednött så kolen inte når ned till släpringen. Ganska klurigt då jag först nytte ladddningsrelä och det funkade typ ett år och sedan återkom det igen osv.
Fast det var ju iofs. på en 740 men det borde väl vara samma på andra bilar?
#362024
Stort tack för alla tips :D
Speciellt tack till Taxen47 för elschema-länken!

Att ha ett schema så man kan läsa och därmed veta är A&O istället för att behöva gissa.
Hade jag haft schema från början mitt "problem" aldrig varit "ett problem".

Efter 15-20 min hade jag lokaliserat rätta delar av schemat samt konstaterat att nästan samtliga lampor som jag räknat upp jordas via en diod när tändningen slås till. När motorn har startat och generatorn laddar blir dioderna backspända och lamporna slocknar - billig konstruktion för att i tändningsläget kunna kontrollera att lamporna är hela!
Dvs när laddningen slutar fungera så ska samtliga lampor lysa!

Men ack vad detta lurade mig som inte har sett denna konstruktionstyp förut :oops:
Jag trodde att jag hade att göra med en totalförvirrad intrumentpanel med jordfel / överslag / kortslutning e.d.

Felet var "bara" en trasig laddningsregulator. Priserna som jag hittade för denna ligger mellan drygt 1200-2100 kr.
Så jag valde en helrenoverad utbytesgenerator i stället som jag hittade för 2300 kr och då fick jag 3 års garanti.
Därmed är lugnet återställt och allting fungerar normalt igen :)

FYI
En fabriksny generator kostar ca 13000 kr (försäljaren hade aldrig sålt någon sådan, jag undrar vad det kan bero på - orimlig prissättning eller?).

Det finns en lättläst sida för den som vill testköra en lös generator i "provbänk" eller
bara vill veta mer om hur en generator fungerar:
http://www.audi200.se/aladdin/generator.htm

För skojs skull satte jag den nya generatorn i skruvstädet, kopplade startkablar till batteriet och använde en 4W lampa som laddningsindikering. Fungerar perfekt - snabbt och enkelt!
#362037
Inte för att grusa men.. om du vänt dej till t.ex autoexperten eller vemsomhelst som säljer HELLA så hade du kunnat köpa en laddningsregulator för runt 400kr. Bosch kostar multum, prissättningen liknar guld.. Hella kostar en bråkdel och är precis lika bra. :wink:

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]