Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GLTenice
Tjenare, har en volvo 850 92:a GLT. Var ju typ -12 grader häromdan och batteriet var helt dött, tror ni att det räcker med att man laddar batteriet eller är det dags för ett nytt? Vart finns då de bästa priserna för ett nytt batteri?

PS: Är ett biltema batteri ;)
Användarvisningsbild
av Nexus
Du kan ju prova ladda det, jag köpte batteri på JULA ,billigare än biltema dessutom :P
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Hur länge har bilen stått? Batteriet ska inte ge upp bara för att det är -12 ute. Drar bilen tjuvström? Är batteriet gammalt?

Mvh Kalle
av GLTenice
Vet inte riktigt hur gammalt batteriet är, dock så är det trots allt ett Biltema batteri. Bilen har bara stått över natten typ, kör med den varje dag ca 4 mil. Har inte haft några problem tills typ nu denna dagen då det blev så kallt ute..
Användarvisningsbild
av CarMan
om du gjort nått som gör att batteriet tagit slut, så räcker det med att ladda. om du inte gjort nått specielt, så är bateriet kast (eller inte avset för endamålet)

Du ska ha ett batteri med ca 500A (hur många Ah batteriet har är helt ointressant)
Användarvisningsbild
av sidhabo
Ladda batteriet och kolla sen ifall det drar för mycket när du stängt ner bilen. Helst bör du ligga under 50 mA. Det borde ju inte stendö bara av -12 grader.
Användarvisningsbild
av Jimmy Svensson
Bilen står i garage typ 5 grader varmt......
Bilen är ju tre år gammal men det borde räcka längre tycker jag...
Sitter ett orginal volvo batt i på 60ah och 520a.....lite lite tycker jag.
Har mätt alla sex och dom låg alla på 1,13.....dåligt!!!
Kör ju inte så mycket med bilen.....två till tre gånger i veckan.....och då bara typ 2 till 3 km.
Har det på laddning nu
Användarvisningsbild
av sidhabo
Jimmy Svensson skrev: Kör ju inte så mycket med bilen.....två till tre gånger i veckan.....och då bara typ 2 till 3 km.
Kanske del av problemet. Tar uppemot en halvtimmes körning för att ladda fullt igen. Om du kör så korta sträckor kanske batteriet tappar laddning. Sakta men säkert ....
Användarvisningsbild
av CarMan
Jimmy Svensson skrev:Bilen står i garage typ 5 grader varmt......
Bilen är ju tre år gammal men det borde räcka längre tycker jag...
Sitter ett orginal volvo batt i på 60ah och 520a.....lite lite tycker jag.
Har mätt alla sex och dom låg alla på 1,13.....dåligt!!!
Kör ju inte så mycket med bilen.....två till tre gånger i veckan.....och då bara typ 2 till 3 km.
Har det på laddning nu

520A räcker gott o väl, du kan nog klara dig med 400A också, men det är bra att ha lite marginal. har du disel så bör du ha 800A, men inte på en bensinare
av *pettson*
en jämförelse: för att ladda upp exakt det du tar vid en start som sker vid -10 grader (normalstart ca 10sek på startmotorn) kräver 10 landsvägsmil för att ladda igen.
Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]