Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av catoo
God fortsättning på er!

Jag har ett litet I-landsproblem. Nu när kylan börjar göra sig alltmer påmind så upplever jag att min bil aldrig blir riktigt varm. Detta gäller både kupén och motorn.

Vid bara någon minusgrad går inte motorn upp i "normal" arbetstemperatur. Den stannar vid "tjugo över". För mig är det normala "kvart över" (dvs helt vågrät.) I Kupén får jag heller inte tillräckligt med värme i för att kunna åka utan jacka.

Jag skall nu göra en tripp till fjällen och skulle tycka det vore trevligt med värme i kupén!

Det kan tilläggas att jag i somras bytte kylare.

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av ketto
Mitt tips är att byta termostat!
av catoo
Ok.

Vad har den för funktion vad gäller värmen i bilen???
av magnusd
Stänger inte termostaten riktigt utan står öppen så cirkulerar det bara "jummet" vatten. Den ska öppna och stänga vid en given temp.
Stänger den inte blir det bara jummet i kupén.
Standardfel för en annan som bara kört gamla bilar genom åren! :-)
av *pettson*
catoo skrev:Ok.

Termostatens uppgift är att se till så motorn uppnår driftstemperatur, när motorn blir för varm så ska den pytsa ut varmvatten och i motorns botten släpps då kallvatten in för att jämna ut tempen.
Se det som när du duschar, blandaren har samma uppgift. Den ska hålla tempen du ställt in. Värmepaketet är inte bättre än att det bara kan pytsa ut en del av den värme som den matas med. Blir intempen för låg så blir också ut tempen det. :-)-)
av björck
Jag lånar tråden lite :)

För det första vad är det för termostat du har på bilen just nu? Och vad ska man ha för termostat? Jag har nästan samma problem, men det blir bra med värme i kupen men motorn blir inte riktigt varm..

Jag har tänkt och byta termostat till en som öppnar senare så att motorn blir varm men är det någon som vet vad för temp jag ska ha på min nya termostat?

I somras hade jag inga som helst problem med detta men det kan ju ha berott på att de va lite varmare ute då me :)

Mvh Daniel

Volvo s70 - 99 GLT
av magnusd
Jag har tänkt och byta termostat till en som öppnar senare så att motorn blir varm men är det någon som vet vad för temp jag ska ha på min nya termostat?
Är inte orginal (åtminstone till V70) 82 grader? Funkar bra på min, även när det är 20 minus.
http://www.skruvat.se/Termostat-P10615.aspx

/Magnus
av *pettson*
90 grader ska man ha på termostaten till sin 850 och 70 serie. 87graders är för väldig heta somrar eller tropisk miljö.
av björck
*pettson* skrev:90 grader ska man ha på termostaten till sin 850 och 70 serie. 87graders är för väldig heta somrar eller tropisk miljö.
Okej. Tack så mycket för snabbt svar.. Jag får kolla vad jag har för termostat nu och förmodligen byta den då så återkommer jag med svar :)
av björck
Hejsan, kommer med ett litet tillägg här bara.. Idag lät jag bilen stå på tomgång i ca 10 minuter efter jag hade varit ute och kört. Temp mätaren på motorn gick sakta uppåt och ställde sig är den "ska" vara. Jag testade senare under dagen att sätta dig en papp kartong innanför grillen som skulle göra det lite lättare för bilen att bli varm när jag är ute och kör men det gav inga resultat :S :(

Verkar precis som om det är den kalla luften som gör att motorn inte blir varm, men samtidigt lite knepigt tycker jag att ja inte fick några resultat när jag satte en papp kartong som täckte HELA grillen :S.. Har haft samma problem på andra bilar och det har funkar att sätta något som täcker grillen på vissa. (Vissa har tillochmed blivit för varma). Några förslag?

Tacksam för svar
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]