Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DaveC70
En bekant har problem med sin V70 -00. När han vrider på nyckeln för att starta bilen startar torkarna och spolaren på full hastighet trots att torkarreglaget står i avstängt-läge. Bilen startar dessutom ej heller. Jag misstänker starkt ett elfel. Nån som varit med om nåt liknande eller ev kan veta vad det är för fel?

Här gärna av er med tips och idéer!
MVH
David
Användarvisningsbild
av CarMan
kan vara flera olika fel.
att spolningen går brukar vara fel i en av strålkastar rengörarna, detta ska inte kunna få torkarna på vindrutan att starta, eller hindra startmotorn från att kopplas in
Användarvisningsbild
av DaveC70
*pettson* skrev:hmm går även höger lykt torkare?
Bra fråga! Ska kolla upp det, har bara pratat lite grand ang problemet. Ska själv ta en kik på bilen och vad som händer och inte vid startförsök. Återkommer med mer info sen. Men skulle det kunna vara fel på strålkastarna som gör att spolarpumpen spolar?

MVH
David
Användarvisningsbild
av DaveC70
CarMan skrev:kan vara flera olika fel.
att spolningen går brukar vara fel i en av strålkastar rengörarna, detta ska inte kunna få torkarna på vindrutan att starta, eller hindra startmotorn från att kopplas in
Tack för ditt svar! Fick ytterligare ett svar att det kan vara strålkastarrengöraren som spökar, men hur kan det felet göra att spolningen sätts igång? Jag har själc inte kollat på bilen, bara pratat med ägaren om problemet. Jag tror att startmotorn går och att motorn nästan är på väg att tända men att den inte riktigt "vill". Som sagt, ska själv kolla på bilen och sen återkomma här på forumet.

MVH
David
Användarvisningsbild
av CarMan
låter som en vanlig hedergg fördelardosa som har gjort sitt. eller en bränslepump som get upp.

angående spolningen så är det så att när du spolar på vindrutan så saktiveras spolpumpen den tid du håller knappen intryckt, men strålkastarspolarna hålls igång ett tag till. en back diod förhindrar strömen att gå bakvägen, men när den pajar så går spolningen på vindrutan hela tiden då strålkastar torkarna går.
Men nu brukar även dessa pajja invändigt så dom inte rörsig o då når dom inte noll läget o stängs itne av, så då spolar det hela tiden.
Användarvisningsbild
av CarMan
oj, hade han en 00:a kortslutning i huvet...

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]