Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sebb
min kylfläkt har slutat att fungera. kan det vara nått relä och vilket i så fall. kan man testa ett relä?
av Ebbe
Visst kan du prova ett relä. Ta loss det och lägg på 12V på reläspolen och se om det drar = relät fungerar. Kan du ta loss kåpan kan du även se funktionen.
Ang ditt fläktproblem: Det sitter en termokontakt nånstans på sidan av kylaren. Ta bort den kabeln som sitter där (två stift) och kortslut mellan kablarnas stift. Med påslagen tändning ska fläkten starta. Gör den det är termokontakten trasig. Gör den inte det är antagligen relät (kolla i handboken var reläna sitter) eller fläktmotorn.
Du kan prova fläkten genom att lossa den kabel som förser fläkten med ström och sedan lägga på 12V även där.
Ebbe
Användarvisningsbild
av sebb
tack för tipset. ska gå ut och prova lite nu då.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ingen termokontakt på 850, styrenheten kollar tempgivaren på motorn och startar fläkten om det behövs.
Och den behövs inte så där mycket så här års, om du inte har/använder AC behöver den stå på tomgång en bra stund innan fläkten går igång.

Du kan provköra den genom diagnosuttaget, sätt kabeln i A2 och tryck _tre_ gånger på knappen. Nu aktiverar styrenheten en del saker som t ex fläkt (hel och halvfart) insprutare, tomgångsventil, mm.

Om den inte går så sitter relät strax ovanför, följ kablarna. Det är märkt "cooling fan relay" så det är svårt att ta fel...

Strömmen tas från startmotorn med en "fuse link", en kabel som fungerar som säkring. Titta efter en grön kabel som går från startmotorn och in i kabelkanalen.

Om den går när du kör den med diagnosuttaget men inte annars kan det vara tempgivare eller termostat. Men som sagt, motorn ska upp i över 100º innan den startar.
Användarvisningsbild
av sebb
hur många lägen har fläkten, jag var ute och testade det du skrev, den funkade fint men den hade bara två lägen och jag har för mig att det är tre lägen.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Två lägen, hel och halv.
Användarvisningsbild
av sebb
okey.. tack för all hjälp

Enda gången det märks någon skill[…]

Jaha, det är en större modell ser jag. U[…]

Bilder

Tack! Med andra ord går inget att justera […]