Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjorn
Hej!

Jag behöver verkligen lite råd! Min startmotor har brunnit. Det rök ganska fint av den häromdagen.
Jag måste få den till verkstaden som är 2 km bort. Ingen längre sträcka men dit skal den. Jag bor i norge så har finns inte samme utbud som i sverige med skrotar och billiga delar. Bilen måste bli fixad fort som attan då julen närmar sig. Så jag har inget val än att lämna in den till en "ocker" verkstad tyvärr.

Här kommer min fråga:

Kan man bogsera en automat låda en kort sträcka på 2 km? Bilen har stått stilla i nästan 3 dagar med temperaturer som -30. Nu är det -10

Jag har läst om detta i instruktions boken och i heins boken men får vaga svar. I manualen står det att den kan bogseras en kort sträcka i 20 km/h, och på nästa sida står det att man skal INTE göra det???

Behöver verkligen hjälp då jag tänkte få ner bilen i kväll eller i morgon bitti.

GOD JUL
Björn
Användarvisningsbild
av CarMan
slå upp kapitlet bogsering i instruktionsboken.
av *pettson*
Man kan bogsera den en kort sträcka i låg fart. MEN det är alltid skaderisk på lådan. Lådan är beroende av oljepumpen för sin smörjning. Oljepumpen går bara om motorn går. Eftersom den nu stått har ju även oljan i lådan som kan sjunka, sjunkit. Jag hade vinchat upp på en trailer trots den korta sträckan.
Användarvisningsbild
av bjorn
Tack CarMan för smart svar!

Jag tror det blir bärging så att dom drivande hjulen får hänga fritt. Jag vill inte riskera att lådan skal gå sönder nu!

tackar och god jul
Användarvisningsbild
av CarMan
jag vet inte hur det är på just denna bils instruktionsbok, men på nyare tror jag det står i instruktionsboken hur lång sträcka man får bogsera, om man får bogsera.

så ta en titt i den.
Användarvisningsbild
av Nexus
men Carman i hans första inlägg står det följande...
Jag har läst om detta i instruktions boken och i heins boken men får vaga svar. I manualen står det att den kan bogseras en kort sträcka i 20 km/h, och på nästa sida står det att man skal INTE göra det???
Användarvisningsbild
av CarMan
ok.

då förstår jag

korkat att inte specifisera en sträcka.
jag tror volvos 6 växlade låda får bogseras 5 km (själv tycker jag det låter långt, specielt om det är kallt)

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]

Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]