Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sebb
Jag tänkte sänka bilen fram och tänkte att jag skulle ta bort lite av fjädern. Eller ska jag köpa sänknings fjädrar? Finns det nåt jag ska tänka på när jag kapar fjädrarna?
av Addekarlsson
Sänkningssats rekomenderas.
Men ska du kapa, så använd fjäderspännare, oc spänn ihop fjädern helt utom den del du ska kapa så klart. Sen iaktag stor försiktighet, för smäller det, så händer det saker.
Kapskiva kan explodera, fjädern kan smälla, om du spänt ihop den fel.
Sen är det bättre med sänkningssats ändå, eftersom dom fjädrarna är anpassade för att vara kortare. En vanlig fjäder känns lätt som den är för mjuk när man kapar den.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av sebb
okey. vad kan en sån sats kosta då? gör det någon skillnad på väghållningen? Får la se vad jag gör. men får gör som plånboken säger. :lol:
av S.t.r.a.n.D
Men lägre bil får du ju förbättrad väghållning plus att fjädrarna är hårdare och då "lutar" inte bilen lika mycket om det går fort i svängarna.
Användarvisningsbild
av sebb
okey. Det låter bra. får la ta mej en funderare på om jag ska kapa eller köpa en sänknings sats. tack för tipsen
Användarvisningsbild
av Sparkz
Och så en framvagnsinställning efteråt!
av Burken
inte fyrhjuls?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag tänkte sänka bilen fram
Det är i stort sett bara toe-in som påverkas när man sänker, camber och caster går inte att göra så mycket med, och har ganska stora toleranser.

Bakvagnen fungerar som en stel axel när den fjädrar rakt upp och ner, så där ska det inte hända något heller om man sänker.

Så toe-in fram är det som är viktigt, det ändrar sig direkt vad du än gör i framvagnen, byter en del eller justerar en annan vinkel. Den är också viktigast vad det gäller däckslitage.

Men har man inte gjort en fyrhjulsinställning på länge är det naturligtvis inte fel att kolla upp det.
av Burken
ahow. missade fram :)
Användarvisningsbild
av sebb
vad är ett ca. pris för en en sådan inställning då?

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]

Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]