Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnus.
Hallå.
Kom körandes och hux flux steg tempmätaren till max, stanna öppna huv och där fräste o pyste det!
Den fortsatte koka till o från under min färd hem, hela tiden med mätaren upp ner som en jojo mellan normal o max.
Åkte hem, bytte termostat o fyllde på 3l glykol som kokat bort.
Testkörde och nu kokade den inte, trodde jag, mätaren visar normal temp, men när jag skulle efterfylla flög hela innehållet i expansionskärlet ut på backen?
Fyllde igen och startade, kikar man ner i kärlet utan locket på, kommer det en konstant stråle från den lilla slangen ovanpå kärlet och det bubblar o far, men mätaren visar normal temp, funderar om det ska komma vatten konstant från den lilla slangen mellan kärl o termostathus?
Någom som har en avancerad gissning.
Funderar på ispropp själv, men har kört 5 mil nu så den borde väl gett sig?
Användarvisningsbild
av Folke89
Tyvärr låter det som att den kan vara en spricka i topplockspackningen (i värsta fall toppenlocket). Om det är en liten spricka i topplockspackningen bredvid en kylkanal så kan det resultera i att kompression trycker tillbaka vattnet vilket leder till att det bubblar/kokar i expansionskärlet.
av Gelis
Fortsatte du att köra med kokande maskin så är det nog stor risk att du blåste packningen och att toppen slog sig.
av magnus.
Glömmer varje gång, 850 Glt -92
Jag fortsatte köra ja, men stannade givetvis när den steg till max o släppte ur tryck o fyllde vatten.
Hittade problemet igår, is i kylaren! Var -30 där jag bor o hade bara ner till -12 i kylvattnet, dumt misstag!
Slängde på nån skurhink med hett vatten på kylaren o vipps började det cirkulera bättre :wink:
Körde 12 mil igår kväll med normal temp o inge tryck i kylaren, hoppas toppen klara sig iaf.

Vore så typiskt annars, satte igång min volvo förra veckan för toppen på min bmw koka sönder, sa till sällskapet i bilen, volvon behöver man iaf inte oroa sig för att den kokar! tror det gick 20 min efter jag kläckte ur mig det, då koka den :wink:
Skulle aldrig sagt nåt!
av *pettson*
magnus. skrev:Jag fortsatte köra ja, men stannade givetvis när den steg till max o släppte ur tryck o fyllde vatten.
Hittade problemet igår, is i kylaren! Var -30 där jag bor o hade bara ner till -12 i kylvattnet, dumt misstag!
Slängde på nån skurhink med hett vatten på kylaren o vipps började det cirkulera bättre :wink:
Körde 12 mil igår kväll med normal temp o inge tryck i kylaren, hoppas toppen klara sig iaf.

Vore så typiskt annars, satte igång min volvo förra veckan för toppen på min bmw koka sönder, sa till sällskapet i bilen, volvon behöver man iaf inte oroa sig för att den kokar! tror det gick 20 min efter jag kläckte ur mig det, då koka den :wink:
Skulle aldrig sagt nåt!
Volvon är ju inget problem.. om man utrustar den efter årstiden. Intressantast är om man har minus 30 ute. Vilken temp tror du man har i nosen i 50? Du ska se att glykol, rätt spädd inte ens räcker långt. Du lär få skydda kylaren mot fartvind om den inte ska frysa igen. Det är ju så att kylaren används alldeles för lite för att den inte ska frysa.
Användarvisningsbild
av Folke89
Vliken tur att det inte var något värre! :D
av magnus.
Man har väl antagligen -30 i nosen om det är -30 ute, hur fort du än kör.
ja det var ju snabbt fixat tillslut.
av *pettson*
Ja man kan ju faktiskt tro att det är så.. men så är inte det korrekta svaret. Kanske därför du har en frusen bil med.
Kylningseffekten i nosen på bilen vid minus 30 grader om vi nu håller 50 km/h är motsvarande 63 minusgrader nästan 64, plågar man sej upp i 90 får man ca 68 minusgrader, kan det vara därför mångas bilar blir lite tröga i glykolen tror du?
Vid minus 10 grader har du ca minus 30grader i kyleffekt i nosen på bilen vid 50km/h..

Men visst du gör som du vill..
Användarvisningsbild
av ÄRRet
magnus. skrev:Man har väl antagligen -30 i nosen om det är -30 ute, hur fort du än kör.
ja det var ju snabbt fixat tillslut.
Antar att du inte kört ut huvet genom fönstret när du kör 90 fast det "bara" är nollgradigt....

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]