- tis 15 dec 2009, 06:36
#353535
Ja, nu har jag läst igenom allt här som har med felkoder att göra. Jag hittar femtioelva nyttiga trådar att läsa, men jag hittar knappt nån tråd där felen VERKLIGEN HITTAS :roll: Det verkar som att när nån hittat felet på sin bil, så bryr man sig inte om att skriva här var felet verkligen var :roll: Tråkigt...
Mitt problem.
Håller på med en 850 GLT -96
När jag började med bilen hade den felkod 232, som är "lambdareglering tomgång", plus ett gäng med "missfire-koder". Bilen gick orent på tomgång och var allmänt slö och tråkig.
Efter att jag rengjort spjällhuset och åtgärdat alla insugsläckor (det var mkt insugsläckor) så blev det bra, motorn kändes frisk och kry igen.
Men efter ca 4-5 mils körning så lyser "lambdalampan" igen, kollar felkoden som nu är 231, som betyder "lambdareglering dellast"
Har kollat:
-luftmassmätare---är ok
-bränsletryck---är ok
-luftläckage---är åtgärdat
-felaktiga givarsignaler---vilka givarsignaler handlar det om, mer än lambdasonderna?
-läckande insprutningsventiler---är ok
-läckande EVAP–system---är ok
-förorenad motorolja---nybytt olja är ok
-avgassystemet är helt tätt före lambdasonderna!
-Jordpunkter---är ok
Jag gav mig sen på att mäta på lambdasonderna. 12 Volt på förvärmningen är ok. Mäter sedan på den svarta kabeln (signal) som då pendlar mellan 0,8-1,4 volt, på tomgång och förhöjd tomgång. Samma värden på båda sonderna. (Dessa värden känns väl inte så bra eller?)
Mätte även på den grå kabeln (då jag från början trodde att detta var signalen) och här pendlade spänningen mellan 0,68-0,72 Volt på båda sonderna (alltså inte så mkt pendling). Provade att sätta dit en ny sond som jag vet är ok, och då fick jag samma värde på den grå kabeln, men den svarta mätte jag inte (då jag trodde den grå var signalen)
Drar jag ur sondkontakterna och sätter på tändningen, så har jag ca 1,2 Volt på den svarta (från styrenheten alltså) och 0,7 Volt på den grå. Låter skumt, man kan nästan tro att mitt instrument visar lite för hög spänning!? :roll:
Här är jag nu, har ni några tips på hur jag går vidare?
Jag är inne på att montera dit min bredbandslambda så jag kan se vad som verkligen händer när jag kör. Har jag nån nytta av det tror ni? Ska även montera min sond som jag vet är ok igen, och mäta med ett annat instrument för att dubbelkolla.
Man kan verkligen bli gråhårig av sånt här, hoppas ni har lite tips åt mig nu. :D
Har sett att "pettson" och "sparkz" här på forumet verkar ha bra koll på sånt här, hoppas ni vill kommentera
Mitt problem.
Håller på med en 850 GLT -96
När jag började med bilen hade den felkod 232, som är "lambdareglering tomgång", plus ett gäng med "missfire-koder". Bilen gick orent på tomgång och var allmänt slö och tråkig.
Efter att jag rengjort spjällhuset och åtgärdat alla insugsläckor (det var mkt insugsläckor) så blev det bra, motorn kändes frisk och kry igen.
Men efter ca 4-5 mils körning så lyser "lambdalampan" igen, kollar felkoden som nu är 231, som betyder "lambdareglering dellast"
Har kollat:
-luftmassmätare---är ok
-bränsletryck---är ok
-luftläckage---är åtgärdat
-felaktiga givarsignaler---vilka givarsignaler handlar det om, mer än lambdasonderna?
-läckande insprutningsventiler---är ok
-läckande EVAP–system---är ok
-förorenad motorolja---nybytt olja är ok
-avgassystemet är helt tätt före lambdasonderna!
-Jordpunkter---är ok
Jag gav mig sen på att mäta på lambdasonderna. 12 Volt på förvärmningen är ok. Mäter sedan på den svarta kabeln (signal) som då pendlar mellan 0,8-1,4 volt, på tomgång och förhöjd tomgång. Samma värden på båda sonderna. (Dessa värden känns väl inte så bra eller?)
Mätte även på den grå kabeln (då jag från början trodde att detta var signalen) och här pendlade spänningen mellan 0,68-0,72 Volt på båda sonderna (alltså inte så mkt pendling). Provade att sätta dit en ny sond som jag vet är ok, och då fick jag samma värde på den grå kabeln, men den svarta mätte jag inte (då jag trodde den grå var signalen)
Drar jag ur sondkontakterna och sätter på tändningen, så har jag ca 1,2 Volt på den svarta (från styrenheten alltså) och 0,7 Volt på den grå. Låter skumt, man kan nästan tro att mitt instrument visar lite för hög spänning!? :roll:
Här är jag nu, har ni några tips på hur jag går vidare?
Jag är inne på att montera dit min bredbandslambda så jag kan se vad som verkligen händer när jag kör. Har jag nån nytta av det tror ni? Ska även montera min sond som jag vet är ok igen, och mäta med ett annat instrument för att dubbelkolla.
Man kan verkligen bli gråhårig av sånt här, hoppas ni har lite tips åt mig nu. :D
Har sett att "pettson" och "sparkz" här på forumet verkar ha bra koll på sånt här, hoppas ni vill kommentera
