Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av motorman
Ja, nu har jag läst igenom allt här som har med felkoder att göra. Jag hittar femtioelva nyttiga trådar att läsa, men jag hittar knappt nån tråd där felen VERKLIGEN HITTAS :roll: Det verkar som att när nån hittat felet på sin bil, så bryr man sig inte om att skriva här var felet verkligen var :roll: Tråkigt...

Mitt problem.
Håller på med en 850 GLT -96

När jag började med bilen hade den felkod 232, som är "lambdareglering tomgång", plus ett gäng med "missfire-koder". Bilen gick orent på tomgång och var allmänt slö och tråkig.
Efter att jag rengjort spjällhuset och åtgärdat alla insugsläckor (det var mkt insugsläckor) så blev det bra, motorn kändes frisk och kry igen.

Men efter ca 4-5 mils körning så lyser "lambdalampan" igen, kollar felkoden som nu är 231, som betyder "lambdareglering dellast"

Har kollat:

-luftmassmätare---är ok
-bränsletryck---är ok
-luftläckage---är åtgärdat
-felaktiga givarsignaler---vilka givarsignaler handlar det om, mer än lambdasonderna?
-läckande insprutningsventiler---är ok
-läckande EVAP–system---är ok
-förorenad motorolja---nybytt olja är ok
-avgassystemet är helt tätt före lambdasonderna!
-Jordpunkter---är ok

Jag gav mig sen på att mäta på lambdasonderna. 12 Volt på förvärmningen är ok. Mäter sedan på den svarta kabeln (signal) som då pendlar mellan 0,8-1,4 volt, på tomgång och förhöjd tomgång. Samma värden på båda sonderna. (Dessa värden känns väl inte så bra eller?)

Mätte även på den grå kabeln (då jag från början trodde att detta var signalen) och här pendlade spänningen mellan 0,68-0,72 Volt på båda sonderna (alltså inte så mkt pendling). Provade att sätta dit en ny sond som jag vet är ok, och då fick jag samma värde på den grå kabeln, men den svarta mätte jag inte (då jag trodde den grå var signalen)

Drar jag ur sondkontakterna och sätter på tändningen, så har jag ca 1,2 Volt på den svarta (från styrenheten alltså) och 0,7 Volt på den grå. Låter skumt, man kan nästan tro att mitt instrument visar lite för hög spänning!? :roll:

Här är jag nu, har ni några tips på hur jag går vidare?
Jag är inne på att montera dit min bredbandslambda så jag kan se vad som verkligen händer när jag kör. Har jag nån nytta av det tror ni? Ska även montera min sond som jag vet är ok igen, och mäta med ett annat instrument för att dubbelkolla.

Man kan verkligen bli gråhårig av sånt här, hoppas ni har lite tips åt mig nu. :D
Har sett att "pettson" och "sparkz" här på forumet verkar ha bra koll på sånt här, hoppas ni vill kommentera :wink:
av *pettson*
En snabb fråga. När du hade åtgärdat insugsläckorna. Gjordes bilen strömlös då så att den var tvungen att börja om med adapteringen av lambdasonden?
av motorman
Nej, jag har inte gjort bilen strömlös, jag raderade bara felkoderna med mitt instrument, och då släcks även "lambdalampan". Jag trodde det räckte för att styrenheten ska "börja om från början"??

Men nu när du säger det, så kanske du har en poäng där...
Hur lång tid behöver den vara strömlös för att styrenheten ska "nollas"?

Det är jäkligt trist att behöva köra 5 mil för att kontrollera att det inte kommer tillbaka...finns det något sätt att kontrollera om skiten funkar utan att behöva köra så mkt?
av *pettson*
När man släckt felkoder så börjar styrdonet om där det var innan koden sattes. Det börjar däremot inte om ifrån noll.
För att skapa minsta obehag så ta bort strömmen när du inte använder bilen. Ha strömmen av inatt, montera på imorgon. Kör som vanligt, du behöver inte köra 5 mil i sträck. Den adapterar sej med tiden ändå.
av motorman
Finns det inget sätt att tömma minnet i styrenheten snabbare? Jag tänker att man borde kunna ta loss styrenheten och dra en lös sladd från plusmatningen på styrenheten och låta alla stiften i styrenheten "ladda ur sig" mot plus-stiftet. då borde alla kondensatorer i styrenheten laddas ur snabbt. Kan det funka tro? Eller kan det vara skadligt för den?
Man undrar ju hur en volvoverkstad skulle gjort, dom kan ju inte hålla på och fippla med strömlöshet en hel natt tex...

Det är ju alltså inte min bil, utan jag ska ju lämna tillbaka den så fort som möjligt, när den är lagad, och då är det jobbigt att behöva ha så långa provkörningar för att se om den håller sig i schack. Men nu ikväll märkte jag att felkoden kommer tillbaka snabbare (kanske 2 mil) men lampan tänder sig inte förren efter 5 mil.

Men nu kom jag på en annan detalj, när jag råkade läsa en annan tråd här... Flamfällan har någon klåpare tagit bort, det såg jag direkt när jag skruva ner sakerna, och då svarva jag till en egen plastbit som jag borrade 9st 3,6mm hål i. De hålen ger förmodligen en större area än vad original flamfälla ger, så jag funderar på om motorn drar i sig för mycket vevhusgaser/olja och ställer till det för lambdasonderna.
Hur låter den teorin?
Beställde iaf en flamfälla på volvo idag, ska sätta dit den imorn.

Nu vet jag inte vad jag ska börja nånstans ikväll...det blir nog ett komp-prov för omväxlings skull.
av *pettson*
Volvo har ingen annan möjlighet heller, nyare bilar har dom resetmöjlighet på, men inte dessa.. Strömlös betyder strömlös. Men visst, det kan räcka med en timma. En del tjurar och kräver två timmar. Det finns inställningar som kräver 4 timmar. Så att jag föreslog över natten var att då brukade du inte bilen och därför drabbade det inte dej.
Den egna flamfällan bör inte ställt till med nåt.
av motorman
Jaha, då är det bara att ta på sig dumstruten och ställa sig i hörnet... Lossade minuspolen en kvart, och nu verkar det fungera!

Fattar inte varför jag inte gjorde det direkt, jag brukar göra det vid såna här tillfällen, men nu hade jag ju tillgång till ett fint instrument att släcka koder med, så jag trodde inte det behövdes.

Tack pettson för en snabb insats! :-)-)
av motorman
Nej, nej, nej.... jag ropade hej för tidigt....nu kom felkoden tillbaka igen. Efter 8 mils körning!

Hur långt provkör en volvoverkstad en sån här 850 innan dom lämnar tillbaka bilen? :shock:

Sista chansen, nu står den strömlös under natten, funkar inte det slänger jag skiten i havet.
av *pettson*
Dom provkör inga 8 mil (ingen verkstad kan motivera 8 mils provkörning). Man skickar hem bilen och förklarar att man får åka och komma tillbaka om det är nåt.
av motorman
Ja, ägaren till denna bilen tröttnade på att åka tillbaka till verkstan hela tiden (inte volvoverkstad iofs) därför fick jag äran att fixa den.

Och jag har ju kommit en bra bit på vägen, motorn känns frisk och går precis som den ska nu. Bara en enda kod som kommer tillbaka hela tiden...Man börjar ju tröttna på skrotet.

Förövrigt var jag på volvo idag, dom hade naturligtvis beställt hem en oljefälla istället för en flamfälla.
Men dom sa att flamfällan ska man inte ha där, det kom tydligen ett servicemeddelande om att ta bort den för 10 år sedan nånting.
Är det något ni hört?

Så nu ska jag ut och åka igen! :shock:
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw