Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
#353361
Om man byter kylare, ska man avlufta systemet?
Eller räcker det med att fylla på medan motor är igång?

Fråga 2.
Går det att sänka trycket lite i systemet? När motorn blir varm får jag lite läckage. Det pyser från kylaren då motorn blir varm, men endast på tomgång!
av *pettson*
#353491
Systemet ska köras varmt för att avlufta sej självt.
Fyll i kallt. starta kör ljummet. stäng av låt den avlufta sej ( så det inte står luft vid pumpen)
starta och kör varm. Den är nu avluftad.

2 Nej. den ska bygga tryck, utan tryck får du en kokande motor istället för varm. Täta kylaren eller byt den-
Senast redigerad av 1 ~Kalle~, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering
av blueride
#353566
kamilenski skrev:Om man byter kylare, ska man avlufta systemet?
Eller räcker det med att fylla på medan motor är igång?

Fråga 2.
Går det att sänka trycket lite i systemet? När motorn blir varm får jag lite läckage. Det pyser från kylaren då motorn blir varm, men endast på tomgång!

Jag har oxå fundeat lite på varför det verkar bygga mer tryck på tomgång än vid "vanlig körning".

Har en 855 tdi som inte drar nån kylarvätska vid landsvägskörnig men stannar du för ett rödljus "kokar" det över direkt vid expansionslocket.
Nån som har en teori om vad det beror på och vad man kan göra åt det, kan det vara ide och byta termostat trots att den verkar fungera om man skall tro tempgivaren i bilen (har inte skruvat loss den och kollat alltså..)?

/marcus
av *pettson*
#353597
Om kylvätskan blir såpass varm att behållaren kokar över, ja då lär ju inte kylfläkten till kylaren gjort sitt. Vattnet leds ju dit och sålänge fartvinden kyler ja då går ingen fläkt. När du ställer dej stilla och tempen går upp i kylaren så ska fläkten starta för att hålla ned tempen igen. Om inte det sker så kommer vattnet att bli för varmt och därmed koka över. MEN det kan också vara så ibland att antingen är det fel lock på kärlet eller ett sprucket lock till kärlet som släpper ut trycket för tidigt och därför går inte fläkten. Det är trycket som motverkar kokning.
av blueride
#353599
*pettson* skrev:Om kylvätskan blir såpass varm att behållaren kokar över, ja då lär ju inte kylfläkten till kylaren gjort sitt. Vattnet leds ju dit och sålänge fartvinden kyler ja då går ingen fläkt. När du ställer dej stilla och tempen går upp i kylaren så ska fläkten starta för att hålla ned tempen igen. Om inte det sker så kommer vattnet att bli för varmt och därmed koka över. MEN det kan också vara så ibland att antingen är det fel lock på kärlet eller ett sprucket lock till kärlet som släpper ut trycket för tidigt och därför går inte fläkten. Det är trycket som motverkar kokning.

Tack Pettson, jag är med på resonemanget.

Jag har kollat att fläkten går i gång, tex om man kört lite hårdare på sommarn. Den går sällan igång på vintern -dieseln genererar ju inte så mycket värme heller jmf med bensinare.

Locket har jag bytt nyss, ett 150 kPa från volvo. Det nya locket ändrarde tyvärr ingenting - det kokar alltså fortf över på tomgång- speciellt tydligt blir det om man kört landsväg innan och sen stannar upp tex vid rödljus.

Kan en trasig topppackning bygga upp tryck i systemet? Det känns lite långsökt men ändå en tanke jag haft. Kylarvattnet ser bra ut, luktar normalt. Oljan helt svart utan vatten.

Några andra ideer på vad det kan vara?

/marcus
av *pettson*
#353679
Min första tanke är möjligen att vattenpumpen inte är riktigt med på noterna, det händer trots allt ibland att pumphjulet lossnar. Att mina tankar går dit är att om inte tempen höjs i motorn enligt instrumentet så har inte tempen höjts i just den delen av motorn där givaren sitter. Men nånstans måste tempen ha höjts för att systemet ska öka trycket. Alltså bara en resonemangsgrej.

Nästa grej vore om expansionskärlet har en spricka i närheten av locket som öppnas då vattnet blir tillräckligt varmt och trycket är tillräckligt högt. Det händer också ibland nämligen. (aldrig sett på 70 serien men på några 850 dock bensin).

En mycket svår fråga med andra ord. Du får gärna mäta tempen på vattnet när bilen får för sej att börja häva ur sej. När man pratar bensinare så kokar den strax över 130 grader celsius (trycket låter tempen stiga dit utan att det kokar).
av blueride
#354392
*pettson* skrev:Min första tanke är möjligen att vattenpumpen inte är riktigt med på noterna, det händer trots allt ibland att pumphjulet lossnar. Att mina tankar går dit är att om inte tempen höjs i motorn enligt instrumentet så har inte tempen höjts i just den delen av motorn där givaren sitter. Men nånstans måste tempen ha höjts för att systemet ska öka trycket. Alltså bara en resonemangsgrej.

Nästa grej vore om expansionskärlet har en spricka i närheten av locket som öppnas då vattnet blir tillräckligt varmt och trycket är tillräckligt högt. Det händer också ibland nämligen. (aldrig sett på 70 serien men på några 850 dock bensin).

En mycket svår fråga med andra ord. Du får gärna mäta tempen på vattnet när bilen får för sej att börja häva ur sej. När man pratar bensinare så kokar den strax över 130 grader celsius (trycket låter tempen stiga dit utan att det kokar).

Jag har oxå fudnerat på vattenpumpen men magkänslan säger mig att det är nåt annat (den har haft fel förr skall jag väl tillägga.. :???: )

Kollade kärlet igår och det verkar intakt, inga sprickor.

Jag mätte på det som var kvar i expansionskärlet efter den tryckt ut kylarvätska och det var ca 88 grader. Det känns som det blir varmt någonstans lokalt och det skapar ett tryck i systemet. Den lokala värmehöjningen sprider sig inte till expansionskärlet direkt men det ökade trycket gör att det läcker ut där.

Skall testa spola ur systemet i helgen och se om det hjälper till och få bättre cirkulation. Det är ju en rätt gammal kille vi pratar om och då kan man kanske få en del problem med cirkulationen..

/marcus
av blueride
#354822
Kena skrev:Om du har hål i kylaren så blir det ju inte heller tätt(inget tryck) och den kokar väl därav?

Hej, kylarn har jag precis bytt, den läckte på gavlarna. Anslutningarna på blocket och till värmepaket har jag putsat, det var rätt mycket oxid och en liten läcka även där.

Det känns som problemet blivit mindre och mindre efter varje åtgärd men man vill ju ha den helt tät. Nu återstår "bara" att den trycker ut kylarvätska på tomgång efter körning. Det känns ju troligt att det beror på dålig cirkulation någonstans, kanske bara är så att jag inte vill :???: att det skall vara vattenpumpen (bytte den för 6000mil sen och det var en del meck)

/marcus
av blueride
#371047
Hej, jag har fortfarande problem med min 855 TDI som kokar över då och då. Det jag har gjort är följande.

Termostat bytt
Expansionskärl och lock bytt
Alla stosar som ansluter till kylarvattenslangar smärglade rena från oxid
Kylare bytt

Bilen kokar allt som oftast, speciellt ofta när jag saktar in efter att ha kört lite landsväg, tex vid ett rödljus.

Fläkten till kylar verkar funka, tempgivare i bilen visar normalt, jag har 50% glykol i kylarvätskan.

Är det nån som har tips på vad det kan vara vore jag grymt glad, har säkert hällt i 30 liter ren glykol sensaste månaden och börjar bli riktigt less på det här.

Teorier som varit uppe förr är om vattenpunpen inte lirar som den skall.

Marcus
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw