Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ChristerP
Hej! =)

Jag håller på att byta packboxen vid vevaxeln mellan motor och växellåda. Jag har tagit ner lådan och svänghjulet så nu ska jag bara få ur den gamla packboxen. Men jag har inte lyckats än. :( Så jag undrar om det finns några bra tips ni kan ge mig? Jag har provat att borra med 2.5mm borr och gängat in en m3-tapp som jag sen dragit i med tång, men tappen har lossnat från packboxen utan att den rört på sig alls. Funkar det bättre med självgängande skruv som det står i reparationshandboken?
av *pettson*
Bäst är verktyget som är till för detta jobbet. Näst bäst är en riktigt grovgängad träskruv som du borrar ett minimalt hål till i packboxen. Sen skruvar du in skruven och drar i skallen med en tång. Skada INTE tätningsytan på block och axel.
Tackar! :D Då ska jag nog prova med skruvmetoden! Om inte det där verktyget du nämnde är relativt billigt. Vet du (eller någon annan) vad det kostar ungefär och är det på volvo jag hittar det?
av *pettson*
Det finns på volvo. Kostar runt 300spänn. Men är beställningsvara och troligen lite overkill för att byta förhoppningsvis en packbox.. en gång. :wink:
Så prova med en skruv.
Det ska jag göra! Sen så blir det till att följa din eminenta beskrivning hur man rengör vevhusventilationen. Känns som man bör göra det så man inte blåser ut den nya packboxen strax efter montering! :wink:
Nu är den gamla packboxen demonterad! Funkade kalas med träskruv! :D

Förresten, jag har inte köpt ny koppling än. Hur är kvaliten på "skruvat.se"? Det är typ 1000:- billigare där! :shock: Men jag vill inte köpa där om det inte är bra grejer! :???:
Jag var till volvo och hörde efter vad det skulle kosta med ett komplett kit. De ville ha ca 3100:- för lamell, tryckplatta, urtrampningslager och alla de skruvar som man ska byta (vid svänghjulet, tryckplattan, monteringsramen, m.m.)

Om jag köper ett kopplingskit på mekonomen eller autoexperten så kostar det ca 2300:- men då tror jag inte att alla de där skruvarna är med. Jag tycker det verkar ganska ok med volvos pris så slipper jag köpa massa skruvar vid sidan av. Vad rekommenderar ni?
av *pettson*
Skruvarna som håller svänghjulet byts bara för att volvopersonal inte är betrodd med att lägga blå loctite på bultarna. Dom måste montera färdiglimmade bultar för att vara ansvarsfria. Bultarna i sej har aldrig varit ett problem och dom behöver inte bytas. Har du inte lim eller om du inte vill ta ansvaret så köp. Klarar du ut det och litar på dej själv och har lim så måste du alltså inte byta.

Skruvarna till kopplingen föreslår jag att du går till järnhandeln och köper. Det ska vara kvalitet 12/9. Volvo saluför alltifrån 6.8 olimmade (inhandlat på volvo mjölby) till svarta färdiglimmade skruvar (volvo motala). När skruvar är svarta indikerar det att det är högkvalitets, men icke det är vanliga eloxelerade 8.8 skruvar. Skräp på just den positionen alltså som inte har den kvalitet som bör sitta på den platsen..
Ahaaa! :D Tack så mycket för den infon! Då tar jag de gamla svänghjulsskruvarna och locktitar dem istället! Och sätter dit nya 12.9 vid tryckplattan!

Är det samma sak med de andra skruvarna som ska bytas enligt rephandboken? De till monteringsramen? De två skruvarna till fästet mellan lådan och monteringsramen(nedre motorstaget)? Bulten vid övre motorstaget? Fem nya muttrar till styrväxeln? :???:

Jag gissar att samtliga dessa går utmärkt att använda igen!? Har jag rätt?
av *pettson*
Du har helt rätt. Inga av dom behöver bytas. Allt hänger på att volvo inte vågar låta mekaniker ha ansvaret själva. Allt som ska limmas ska vara färdiglimmat och bara dras, då är inte ansvaret för att limningen är korrekt mekanikerns.

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]

Hade inne en Mercedes på jobbet bubbla och l[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]