Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av glt 92
#349655
Efter det att min småläckande kylare blev akut kass och bilen kokte lite så har nu kylaren blivit utbytt till en hel. Bilen går som vanligt och startar för det mesta snällt. Fast ibland händer det att den inte går på alla cylindrar efter starten, men det går över efter några sekunder om man varvar upp den lite. Kan även komma vit rök ur avgasröret vid start ibland, och det är inte nån liten antydan till vitt utan ett riktigt dimmoln kapabelt att innesluta en mindre parkeringsplats i värsta dimman. Fast dessa symptom kommer ej vid varje start. Vidare så tar den kylvatten, man får fylla på rätt ofta och det blir svartare och svartare till färgen. verkar även vara högt tryck i kylsystemet, övre kylslangen är stenhård då motorn går. Inga tecken på vatten då man tittar ner vid oljepåfyllningshålet i toppen. Tändstiften ser fina ut och alla är likadana. Har kört lite smårundor med bilen såhär men vågar nu inte köra mer då det kanske skadar motorn ännu mer. Måste nu ta av toppen och kolla . För visst lutar det väl åt topppackningen, eller? Kan det vara något annat?
av glt 92
#352806
Har nu fått av toppen, tar lite tid då man inte gjort detförut. Det var några matskedar vatten i de tre mittersta cylinderloppen. Vidare så var det en rejäl hög oljeemulsion(som majonäs fast oaptitligare) i slangen innan spjällhuset. Kanske för att kompressionen har pressat vatten ner i sumpen? Nåväl, allt är demonterat och jag väntar på delar. Det jag har problem med nu och undrar över är hur man bäst får av ventiltätningarna. Har försökt att dra med en tång men man drar bara loss bitar. Samtidigt så vill man ju vara försiktig så att man inte repar eller skadar ventiltryckarnas lopp. Hur gör man bäst? Special verktyg? Kanske slipa om någon gammal tång. Tacksam för tips.

Hade inne en Mercedes på jobbet bubbla och l[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Generator Pv 444

Hej! Tack för svar ja orginal Astrolite.Kolen[…]

Kontakten till ECU:n är ju alltså delad[…]