Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Hej på er.

Jag vet att mina bromsok vart lite sisådär ett tag men har motionerat dem ibland men nu får det vara nog.
Har ett klonkande/dunkande när jag svänger ibland, hittar inga glapp osv. Har en undring om det kan vara kärvande bromsok som klonkar när man svänger? Påverkas bromsarna/oken något ens vid svängar osv? Borde väl inte men jag har ingen aning?

Hur låter kärvande bromsok när dem ligger på? Jag har ett konstigt vobblande dunkande ljud från bilen som följer hastigheten och när jag bytte till vinterdäck idag så var det verkligen inte lätt att snurra på ena framhjulet. Finns det något annat som kan göra att framhjulet är svårt att snurra på förutom bromsen/oket?

Flyttade fram besiktningen ca 3 månader för jag hittar inga fel förutom bromsoket då eventuellt. Så imorgon kommer beskedet om hur bilen egentligen mår.

Sedan skulle jag väldigt gärna ha en så bra beskrivning på hur man byter bromsoken fram och bak på en Volvo V70 1998. Gärna på så enkelt språk som möjligt då jag bara har bytt skivor å klossar i mitt liv som har med bromsarna att göra.
Har läst en del om att det kan vara svårt att få loss nipplar osv så jag kommer köpa nya bromsslangar fram ifall det blir nått strul.
Vad för verktyg kommer jag behöva och vad bör jag köpa på mig inför bytet? (Kommer troligen att köpa allt på Biltema).

Tackar å bugar för eventuell information.

//Kensy

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]

Tack för feedback 👌