Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En fråga till er alla nu då som har problem med att backarna inte tar bakåt.
1/Vart köpte ni backarna?
2/ Hur har ni utfört jobbet? berätta i detalj. Det är nämligen viktigt.

försöker nämligen hitta nåt samband då jag ALDRIG NÅGONSIN råkat ut för detta.
*pettson* skrev:En fråga till er alla nu då som har problem med att backarna inte tar bakåt.
1/Vart köpte ni backarna?
2/ Hur har ni utfört jobbet? berätta i detalj. Det är nämligen viktigt.

försöker nämligen hitta nåt samband då jag ALDRIG NÅGONSIN råkat ut för detta.
Köpte backarna i Biltema.
Ved ikke hvor detaljeret det kan beskrives, but here it goes.
Afmonterede de gamle backar. Rensede alle overflader. Satte de nye backar fast med fjeder og satte skiven på igen. Efter skiven kom på justerede jeg bakkerne helt ud så jeg ikke kunne dreje skiven mere. Derpå justerede jeg 2-3 hakker tilbage så skiven kunne bevæge sig.

For mig giver det ingen mening at den IKKE tager fat bakåt.
Er uddannet lastbil mekaniker og har gjort det her mange gange på mercedes varevogne. Det er samme system.
Hade så både på 97'an och 00'an.
Tog som det ska i riktning framåt och knappt inget bakåt.
Ja, det tar bakåt, men i en backe ska man nog tänka sig för både en och två gånger.

Tilläggas ska att båda bilarna hade nyservade bromsar runt om hos Bilia. Förmodar att de använder originaldelar.
Första hacket tog det bra, andra hacket var det stopp.

När det blev limsläpp på backarna så var funktionen den samma framåt, dock med den skillnaden att det gick att rucka på hjulet några centimeter framåt/bakåt innan tvärstopp.
Om man skulle jämföra med något så kan det väl vara att tänk dig att du stoppar en pinne mellan ekrarna på hjulet och hur det stoppar. Visst spel, men det stoppar.
Ingen som hittat lösningen?
Har samma problem nu på min, fast det har nog alltid varit det men idag testade jag lite mera, med handbromsen idragen kan jag stå i brant nerförsbacke och den håller fast, men om jag så står på plan mark så rullar bilen baklänges av en liten vindpust, ingen bromsverkan alls bakåt. Jag kan köra många meter utan att det tar men så fort jag kör framåt så hugger den direkt och tar. Ibland lägger den i med en liten smäll, men bara framåt.
Jag tycker det är konstigt för om man tänker sig hur det ser ut så är det väl antingen backar som trycks ut mot trumman eller som kniper åt runt skivan (jag har skivor bak hur funkar handbromsen då, finns det trumma bakom?), det borde inte spela den minsta roll åt vilket håll trumman/skivan snurrar, kan inte förstå det. Och det är ju lika dåligt på bägge hjulen då ingen bromsverkan finns alls.

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]