- mån 05 dec 2005, 08:45
#22709
Börjar med att nämna att jag har tummen mitt i handen... Skulle till jobbet i fredags, startar bilen och hör ett illavarslande skrapljud från motorn. Jag öppnade huven och kikade lite. Trodde först det var generatorn eftersom ljudet kom därifrån, men det slutade efter en minut och jag märkte inget annat konstigt.
Efter ett par kilometer stannar plötsligt bilen i ett rödljus, och jag känner en stickande bränd lukt i hela kupén. Inte bra. Upp med huven och fram med en ficklampa.
Det jag ser är att det ryker från kompressorn till klimatanläggningen - eller snarare från magnetkopplingsskivan framför själva remskivan. Jag startar bilen, slår på AC:n och kikar igen. Något verkar ha hänt med magnetkopplingen, för den slår till och från oavbrutet, och de gånger den slår till så skrapar och gnisslar det - och ryker.
Någon som har någon idé? Jag tänkte svänga in på Volvo här i Sundsvall och be dom ställa en diagnos, men jag tänkte först höra med dom riktiga proffsen... Som det verkar lutar det väl åt ett kompressorbyte - om nu inte kompressorn kan renoveras på något sätt. En ny kompressor kostar ju runt 5000 och det är ju en lite ovälkommen utgift såhär innan jul. Däremot ska jag köra 60 mil upp till Luleå över julen så det är ju lite panik...
Funderade på om man kan lösa det tillfälligt med en kortare drivrem, så att man inte har någon drivning alls på kompressorn. Skulle det fungera?
Hjäälp!
Efter ett par kilometer stannar plötsligt bilen i ett rödljus, och jag känner en stickande bränd lukt i hela kupén. Inte bra. Upp med huven och fram med en ficklampa.
Det jag ser är att det ryker från kompressorn till klimatanläggningen - eller snarare från magnetkopplingsskivan framför själva remskivan. Jag startar bilen, slår på AC:n och kikar igen. Något verkar ha hänt med magnetkopplingen, för den slår till och från oavbrutet, och de gånger den slår till så skrapar och gnisslar det - och ryker.
Någon som har någon idé? Jag tänkte svänga in på Volvo här i Sundsvall och be dom ställa en diagnos, men jag tänkte först höra med dom riktiga proffsen... Som det verkar lutar det väl åt ett kompressorbyte - om nu inte kompressorn kan renoveras på något sätt. En ny kompressor kostar ju runt 5000 och det är ju en lite ovälkommen utgift såhär innan jul. Däremot ska jag köra 60 mil upp till Luleå över julen så det är ju lite panik...
Funderade på om man kan lösa det tillfälligt med en kortare drivrem, så att man inte har någon drivning alls på kompressorn. Skulle det fungera?
Hjäälp!