Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Björnfot
Börjar med att nämna att jag har tummen mitt i handen... Skulle till jobbet i fredags, startar bilen och hör ett illavarslande skrapljud från motorn. Jag öppnade huven och kikade lite. Trodde först det var generatorn eftersom ljudet kom därifrån, men det slutade efter en minut och jag märkte inget annat konstigt.

Efter ett par kilometer stannar plötsligt bilen i ett rödljus, och jag känner en stickande bränd lukt i hela kupén. Inte bra. Upp med huven och fram med en ficklampa.

Det jag ser är att det ryker från kompressorn till klimatanläggningen - eller snarare från magnetkopplingsskivan framför själva remskivan. Jag startar bilen, slår på AC:n och kikar igen. Något verkar ha hänt med magnetkopplingen, för den slår till och från oavbrutet, och de gånger den slår till så skrapar och gnisslar det - och ryker.

Någon som har någon idé? Jag tänkte svänga in på Volvo här i Sundsvall och be dom ställa en diagnos, men jag tänkte först höra med dom riktiga proffsen... Som det verkar lutar det väl åt ett kompressorbyte - om nu inte kompressorn kan renoveras på något sätt. En ny kompressor kostar ju runt 5000 och det är ju en lite ovälkommen utgift såhär innan jul. Däremot ska jag köra 60 mil upp till Luleå över julen så det är ju lite panik...

Funderade på om man kan lösa det tillfälligt med en kortare drivrem, så att man inte har någon drivning alls på kompressorn. Skulle det fungera?

Hjäälp!
av *pettson*
Björnfot skrev:Börjar med att nämna att jag har tummen mitt i handen... Skulle till jobbet i fredags, startar bilen och hör ett illavarslande skrapljud från motorn. Jag öppnade huven och kikade lite. Trodde först det var generatorn eftersom ljudet kom därifrån, men det slutade efter en minut och jag märkte inget annat konstigt.

Efter ett par kilometer stannar plötsligt bilen i ett rödljus, och jag känner en stickande bränd lukt i hela kupén. Inte bra. Upp med huven och fram med en ficklampa.

Det jag ser är att det ryker från kompressorn till klimatanläggningen - eller snarare från magnetkopplingsskivan framför själva remskivan. Jag startar bilen, slår på AC:n och kikar igen. Något verkar ha hänt med magnetkopplingen, för den slår till och från oavbrutet, och de gånger den slår till så skrapar och gnisslar det - och ryker.

Någon som har någon idé? Jag tänkte svänga in på Volvo här i Sundsvall och be dom ställa en diagnos, men jag tänkte först höra med dom riktiga proffsen... Som det verkar lutar det väl åt ett kompressorbyte - om nu inte kompressorn kan renoveras på något sätt. En ny kompressor kostar ju runt 5000 och det är ju en lite ovälkommen utgift såhär innan jul. Däremot ska jag köra 60 mil upp till Luleå över julen så det är ju lite panik...

Funderade på om man kan lösa det tillfälligt med en kortare drivrem, så att man inte har någon drivning alls på kompressorn. Skulle det fungera?

Hjäälp!
ja gör som så att du anänder en annan rem. din kompressor är antagligen skuren. Om så är fallet så är där ingen räddning utom att köpa en ny. Om du hör snällt med advantia så gör dom stora inköp då och då.
Jag gav själv 2000kr för min med kvitto. Observera splitt ny i kartong. :idea:
av Björnfot
Tack för tipset!

Det gick inte med annan rem, det fanns helt enkelt ingen som passade med måtten om man "exluderade" kompressorn på en 2.4l-motor. Sen blev tiden en faktor också, måste ju ha bilen över jul... Så det blev till att låta volvomekanikerna ta bilnyckeln. Passade på att låta dom göra storservice på samma gång eftersom det ändå var dags att få ny kamrem.

Slutar på ungefär 15000... God jul... :cry:
av *pettson*
Björnfot skrev:Tack för tipset!

Det gick inte med annan rem, det fanns helt enkelt ingen som passade med måtten om man "exluderade" kompressorn på en 2.4l-motor. Sen blev tiden en faktor också, måste ju ha bilen över jul... Så det blev till att låta volvomekanikerna ta bilnyckeln. Passade på att låta dom göra storservice på samma gång eftersom det ändå var dags att få ny kamrem.

Slutar på ungefär 15000... God jul... :cry:
men bilen finns ju utan AC.... då finns där antingen en rem.. eller så finns där ett löphjul att montera istället för den skurna pumpen.. :idea:
av Mahan27
Lite off topic.. men men..

Brukar akta mig för bilbolaget i sundsvall... inget ont talat om dom.. MEN dom är DYRA som F*N.. Sollefteå eller hudiksvall tar c:a halva priset mot vad sundsvall brukar... iallafall så har det varit så då jag lämnat bilen dit.. dom kanske har nått mot mig.. vem vet..

:?:
av Björnfot
Alla märkesverkstäder är väl dyra..? Jag lämnade in bilen på Bilbolaget förra veckan, hade liksom inget val. Att köra bilen till hudik eller Sollefteå var otänkbart eftersom det blev rökutveckling efter bara ett par minuters tomgång även när AC:n var avslagen.

Eftersom dom ändå var tvungen att byta kompressor och drivrem så tyckte jag det var lika bra att dom tog sig an 15000-milaservicen också. Totalt blev det 16200 kr, bilen klar tidigast på fredag 16/12...

God jul... :cry:

Enda gången det märks någon skill[…]

Jaha, det är en större modell ser jag. U[…]

Bilder

Tack! Med andra ord går inget att justera […]