Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V850glt
Hej,

Jag har en 854GLT 95 och har problem med att byta gasfjäder till bagageluckan. Jag fick loss den gamla gasfjädern men jag har problem med att fästa den nya i fästet vid ryggstödet. Det är en liten krok som ska fästas på ett fäste, men jag kommer inte till med kraft då den sitter långt in i bakre stolpen och öppningen är för liten.

Har provat med att ta bort plast/skydd som sitter runtomkring men kommer inte åt ordentligt.

Om någon har tips på hur man kan komma åt på ett smidigt sätt eller tips på verktyg som man kan köpa så skulle jag vara mycket tacksam.

Tack på förhand!!
Det är trångt, jag har använt ett rör som är bockat kanske 23-30º 10-15 cm från ena änden. Lite V-form i änden så man inte halkar av kolvstången när man trycker. Jag bryter alltså mot hatthyllan eller vad som nu är ovanför. Det är länge sen jag bytte på en sån så jag har glömt exakt hur det såg ut.
Har bytt gasfjädrarna på min 854 -96 ett par ggr under de tio år jag ägt bilen. Jag kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde, det var något år sedan sist. Som jag minns det så plockade jag bort de paneler osv som finns runt de inre fästena. Sedan fäste jag järntråd runt den plastbygel som ska hålla fast gasfjädern i det inre fästet, och gjorde en ögla av järntråden i andra änden. Sedan pressade jag fast bygeln med en skruvmejsel eller liknande som jag fäste i öglan. Det funkade för mig. Tänk på att vara försiktig så att du inte deformerar dämpstången.
Framgår inte om du tagit bort den del på baksätet/ryggstödet som sitter mot sidoväggen där bilbältet ligger över. Men om du tar bort den konsoldelen kommer du åt att trycka fast den inre delen av gasfjädern mycke lättare. Var bara försiktig så inte plastlåset som håller fast konsolen går sönder... kostar 16 kr på Volvo. :)
Ok, för att klargöra, det jag har gjort är:

* Plockat bort låsbrickan på fästet närmast bagageluckan och lossat den från fästet.
* Med hjälp av en lång skruvmejsel så lyckades att att lossa gasfjädern från sitt fäste i balken.

Problemet uppstår när jag ska fästa den nya gasfjädern på fästet i balken.

* Jag har fällt ner sätet och plockat bort lite plastklips och klätt av stolpen (inte tagit bort kudden närmast dörren då jag inte vet riktigt hur jag ska få loss den).

det finns ett litet hål som går tvärs igenom balkens ena sida(litet titthål)

Tack för alla tips så länge...
kenlav skrev:Framgår inte om du tagit bort den del på baksätet/ryggstödet som sitter mot sidoväggen där bilbältet ligger över. Men om du tar bort den konsoldelen kommer du åt att trycka fast den inre delen av gasfjädern mycke lättare. Var bara försiktig så inte plastlåset som håller fast konsolen går sönder... kostar 16 kr på Volvo. :)

Hur menar du att att jag ska plocka bort " baksätet/ryggstödet som sitter mot sidoväggen"?? är det bara att rycka eller? vet inte riktigt hur den sitter fast..
V850glt skrev:
kenlav skrev:Framgår inte om du tagit bort den del på baksätet/ryggstödet som sitter mot sidoväggen där bilbältet ligger över. Men om du tar bort den konsoldelen kommer du åt att trycka fast den inre delen av gasfjädern mycke lättare. Var bara försiktig så inte plastlåset som håller fast konsolen går sönder... kostar 16 kr på Volvo. :)

Hur menar du att att jag ska plocka bort " baksätet/ryggstödet som sitter mot sidoväggen"?? är det bara att rycka eller? vet inte riktigt hur den sitter fast..
Du tar tag i överkanten på klädseln där bakre bilbältet vilar emot och rycker till lite försiktigt rakt ut (alltså den del av baksätesklädseln som är kvar när du fällt ryggstöden 10 cm brett på båda sidor om ryggstöden). Själva låsclipset sitter i överkant på konsolen och det är detta clips som kan gå sönder med följd att det inte går att fästa tillbaka klädseln utan man får då beställa ett nytt plastclips för den stora summan av 16 svenska kronor på Volvo. När du tagit bort denna del så kommer du åt mycke lättare att byta gasfjädern.
"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på d[…]

Kabelhärvan är från reservdelsbile[…]

Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]