Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kenken
Jag har en Volvo V70-98 GLT,och bilen käkar tempgivare i ett,tips på vad det kan vara för fel.
Användarvisningsbild
av Mysko
kenken skrev:Jag har en Volvo V70-98 GLT,och bilen käkar tempgivare i ett,tips på vad det kan vara för fel.
Tempgivare för mätaren? Hur är laddningen?
av Frigge
Är dom verkligen trasiga då ? Eller sätter den bara felkod på givare ?
OM termostaten "kärvar" får du felkod på tempgivare då styrsytemet räknar ut hur varm motorn "borde" vara efter en viss tids körning. Går tempmätaren upp som den ska ??

/Fredrik
av kenken
Felsymptomet är att lampan för motorelektroniken börjar lysa,kallstarten fungerar ej,elfläkten går för jämnan när du kör vid kall motor,samt om du skall starta efter att bilen ex stått över natten.Jag skruvar dit en ny tempgivare,och vips så startar bilen,nollat lampan,kör ca en kvart så börjar lampan att lysa igen och samma symptom som ovan.Tempmätaren i bilen verkar ibland gå upp till normal motortemp bara efter en kort tids körning,samt att det blåser kallt i luftutsläppen i bilen.Varit inne på Vovoverkstad med bilen och avläst följande felkoder,motortempgivare eller bakre Lamda.De hittar inge fel utan när dom nollställer lampan,så får de inga felkoder.Jag har tagit för givet att givarna varit trasiga,för när jag bytt givare så har bilen gått igång direkt,kallstarten har då gått på.Tacksam för alla tips.
MVH Kenken
av blomman
Du har inte kollat att dra ur kontekten till givaren för att sedan sätta tillbaka den.Det kan ju kanske vara smuts eller glappis det är ju iallafall ett billigt försök.
av kenken
Jag har nu min 3:e givare på plats.Rengjort kontakterna.
av *pettson*
kenken skrev:Jag har nu min 3:e givare på plats.Rengjort kontakterna.
men du blåser det kallt så har du ju inte nån motortemp?
känn på en kylslang om den ens blir fesljummen?..(utgående från termostaten).. Det vanligaste som finns i en 850 är att termostaten inte stänger som den ska.. bilen går kallare och kallare... :wink:
av kenken
ok kan vara termostaten,men varför går elfläkten på,ex på morgonen direkt jag slår på tändningen,samt att kallstarten ej fungerar.elfläkten går för jämnan trots fesljummen motor.MVH Kenken
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om motorn inte kommer upp i 80º inom en viss tid efter start sätts felkod på tempgivarsignal. När den felkoden är satt går fläkten hela tiden eftersom styrenheten inte kan vara säker på vad motorn har för temperatur.
av kenken
Tack alla för svaren.Testar i morrn att byta termostat.MVH Kenken

Här är ju justerbara IPD toe-rods.. :-)[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]